Nézze a kutyát, és érezze a szeretetet

2015. április 17., péntek 15:22

Japán kutatók megállapították, hogy a gazdákban és a kutyákban is megnő a szeretethormonnak is nevezett oxitocin, az emberi kötődés kialakulásáért is felelős hormon szintje. A jelenség nem az együtt töltött időtől függ, mert az oxitocintermelődést már a szemkontaktus is kiválthatja – írja az MTI.

A kutatók a Science-ben közölt tanulmányban arról írnak, hogy több tesztet is végeztek, amik arra utalnak, hogy a kutyák háziasítása óta eltelt több ezer évben az embereknél és a kutyáknál kölcsönösen kifejlődött ez az ösztönös kötődési mechanizmus.

Az agy hipotalamusz nevű területén termelődő oxitocin főként az érzelmi kötődés, a vonzalom, az anyai ösztönök, a bizalom és a szexuális vágy kialakulásában és szabályozásában játszik fontos szerepet. A kutatást végző Kikuszui Takefumi, a japán Azabu Egyetem professzora szerint az oxitocinnak számos pozitív élettani és lélektani hatása van az emberre.

Farkasokkal már nem működik

A tanulmány különböző fajtájú és korú kutyák bevonásával készült; a kutatók a kísérleteket elvégezték törpe schnauzerrel, golden retrieverrel, border collie-val és beagle-lel is.

Az egyik tesztben a kutyák és gazdáik ugyanabban a szobában voltak. A szakemberek megfigyelték kettejük interakcióját, és vizeletmintáikból mérték szervezetük oxitocinszintjének változását. Azoknál a gazdáknál volt a legnagyobb a növekedés, akik a legtöbbet szemeztek a kutyájukkal. Az állatoknál a szakemberek ugyancsak hormonszint-növekedést mértek, tehát a hatás kölcsönös volt.

Egy másik tesztben a kutatók oxitocint permeteztek a kutyák orrába, és egy szobába helyezték őket a gazdájukkal és számukra idegen emberekkel. A hatás itt is kimutatható volt: a gazdák és nőstény kutyáik között fokozódott a szemkontaktus, és a gazdáik a szeretethormonszintje is megemelkedett.

A farkasok bevonásával végzett tesztek már nem hoztak ilyen eredményt, pedig ezeket a farkasokat is emberek nevelték.