Tizenöt milliárd év alatt egy másodpercet sem téved egy új atomóra

2015. április 21., kedd 20:31

Minden korábbinál pontosabb atomórát készítettek amerikai tudósok: a stronciummal működő atomóra tizenöt milliárd év alatt egyetlen másodpercet sem késik vagy siet, ezzel háromszor olyan pontos, mint az eddigi rekordtartó, és 50 százalékkal stabilabb is - írja az MTI.

Az alkáliföldfémek közé tartozó stronciummal működő óra az amerikai szabványügyi hivatal (NIST) és a Coloradói Egyetem kutatóinak közös fejlesztése, amelyet a Nature Communications című tudományos folyóiratban ismertettek a szakemberek. Az ilyen extrém precíz órák számos gyakorlati területen fontosak, beleértve a telekommunikációt, a mérési technikákat és az alapkutatásokat is.

Az új atomóra 0,03x0,03 milliméteres optikai rácsában néhány ezer stronciumatom van. Ezek rendkívül gyorsan, másodpercenként 430 billiószor rezegnek, ami pontosabb mérést tesz lehetővé. A rezgést lézerrel idézik elő. Az óra szobahőmérsékleten működik – fogalmazott Jun Ye, a kutatók vezetője. Az eddigi rekorder szerkezet még mélyhűtött optikai rácsokba fogott stronciumatomokból állt.

Az új óra olyan pontos, hogy a kis időeltéréseket is kimutatja a Föld gravitációs mezejében. Albert Einstein relativitáselmélete szerint az idő a tengerszinttől mért távolság, tehát a magasság növekedésével egyre gyorsabban múlik. Ennek nagy jelentősége van például a műholdas navigációban. Az új atomóra már két centiméteres emelkedés esetén is ki tudja mutatni a különbséget.