Szupermeleg szuperföld izzik tőlünk alig 40 fényévnyire

2015. május 5., kedd 22:06

Amerikai tudósok extrém hőmérséklet-ingadozásokat figyeltek meg egy 2004-ben a naprendszerünk határain kívül felfedezett szuperföld felszínén. Az 55 Cancri E atomszférájának a hőmérséklete egy kétéves periódusban 980 Celsius-fokról 2700 fokra emelkedett, egyelőre nem tudni pontosan, hogy miért, írja a Los Angeles Times.

A sziklás felszínű szuperföld átmérője kétszer akkora, mind a Földé, a tömege viszont a nyolcszorosa. A szuperföld a mi mércéinkhez képest nagyon közel van a csillagához, amelyet 18 nap alatt kerül, és amely az egyik oldalát folyamatosan megvilágítja, a másikat viszont egyáltalán nem.

A csillagászok egyelőre nem tudják pontosan megmondani, hogy mi okozhatja az extrém hőmérséklet-ingadozást a bolygó felszínén, csak feltételezik, hogy a bolygó felszínén működő hatalmas vulkánok lehetnek a felelősek a jelenségért.  A kutatók szerint a vulkánokból kitörő hatalmas gáz-és porfelhők néha olyan sűrűek, hogy megakadályozzák, hogy a hő eltávozzon a bolygó felszínéről, ezért a Földről nézve a bolygó hidegebbnek tűnik.

"A hőmérséklet ilyen szintű változékonyságával korábban nem találkoztunk, ezét jelenleg nincs rá meggyőző magyarázatunk" – mondta Nikku Madhusudhan, a felfedezést leíró tanulmány egyik szerzője.

A 55 Cancri E-t 2004-ben fedezték fel, ez volt az első sziklás felszínű bolygó, amit a naprendszerünk határain kívül találtak a csillagászok. Egészen addig csak a Földnél háromszázszor nagyobb, óriási gázbolygók voltak ismertek.