Olyan elképesztően sok tartalom ömlik az emberre a különböző hordozható elektronikus eszközön keresztül, hogy ez már koncentrációs képességünkön is meglátszik: míg 2000-ben még átlagosan 12,5 másodpercig tudtak egy dologra figyelni az emberek, a Microsoft egy új tanulmánya szerint most már csak átlagosan 8,25 másodpercig kötik le a figyelmünket a médiatartalmak. Ezt azt jelenti, hogy kevesebb ideig tudunk figyelni, mint egy átlagos aranyhal, amely kilenc másodperc után veszíti el az érdeklődését (bár az nem derült ki a tanulmányból, ezt mégis hogyan mérték).
A Microsoft egy marketing kutatásához összesen 2000 kanadaival készített online kérdőíves, illetve koncentrációs játékokon alapuló kérdőívet, majd a kérdőívet kitöltők közül 125 ember agyát EEg-vel is megvizsgálták, hogy pontosabban megértsék, mi megy végeb az agyban, amikor a telefonunkon, táblagépünkön vagy más hordózható elektronikus eszközünkön, írja az Independent.
A tanulmány szerint az életünk "digitalizálódásának" nem csak negatív következményei vannak, az agyunk azzal is alkalmazkodott a megváltozott körülményekhez, hogy jobban tudjuk megosztani a figyelmünket, azaz jobban megy a multi-tasking.
"A kutatásban résztvevők közül azok, akik több médiaterméket fogyasztanak, párhuzamosan használnak több digitális eszközt, aktívak a közösség médiában, illetve hamarabb kezdik el alkalmazni a technológiai újdonságokat, nehezen tudták hosszú ideig fenntartani a figyelmüket" - olvasható a tanulmányban.
"Miközben a digitális életmód hosszú távon csökkenti a koncentráló képességet, az aktív közösségi média felhasználók jobban osztják el a figyelmüket, és bizonyos időszakonként nagyon intenzíven koncentrálnak dolgokra. Jobban meg tudják különböztetni, hogy minek akarnak figyelmet szentelni és minek nem, és gyorsabban dolgozzák fel illetve építik a memóriájukba az információkat" - tették hozzá a kutatók.
Egy másik, amerikai tanulmány egyébként azt is felmérte, mennyire elterjedt például a digitális eszközök párhuzamos használata: a kutatás szerint eléggé, ugyanis a megkérdezettek 79 százaléka használt valamilyen más hordozható elektronikus eszközt is tévénézés közben, 52 százalékuk pedig legalább 30 percenként megnézi a telefonját.