A muslicák, a hangyák és a pókok is félnek

2015. május 19., kedd 12:05

Kaliforniai kutatók felfedezése szerint nagyon valószínű, hogy a muslicák is ismerik a félelmet, és az emberhez hasonló módon élik azt meg. A szakemberek következtetése szerint nem lehetetlen, hogy a többi apró élőlény, hangyák, pókok és más rovarok is éreznek annak ellenére, hogy eddig máshogy gondoltuk.

A feltételezést bizonyító kísérletben muslicák egy csoportját bezárták, majd rendszeresen árnyékot vetettek rájuk felülről. Az eseményekről készített videofelvételek elemzésekor kiderült, hogy a megjelenő árnyék hatással van a muslicákra: az épp táplálkozó egyedek elrepültek az élelemről, de a simán csak repkedő fajtársaik is reagáltak: megváltozott a sebességük, vagy felszálltak onnan, ahol addig voltak. Volt olyan egyed is, aki az árnyék megjelenésekor mozdulatlanná dermedt, ami ismert védekezési stratégia más állatoknál, pókoknál és rágcsálóknál is.

Különösen érdekes az az összefüggés, hogy a mérések szerint minél több ideig volt jelen az árnyék, annál több idő kellett a muslicáknak, hogy megnyugodjanak.

A kutatók szerint az eredmények fontos lépést jelentenek az alapszintű agyi folyamatokat kutató szakterületeken belül. William T. Gibson, a tanulmány vezető szerzője szerint nem olyan meglepő azért ez a felfedezés. „Ha azt mondom, hogy a muslicákat ugyanaz a négy dolog hajtja, mint az embert, a táplálkozás, a harc, a menekülés és az utódlás, akkor senki sem lepődik meg. Miért ne vihetnénk tovább a kérdést, és nézhetnénk meg, hogy vajon a félelmet keltő ingerekre nem ugyanúgy reagálnak-e, mint az emberek” – foglalja össze a kutatás alapkérdését és eredményét a szakember.