15 éves, de már felfedezett egy bolygót

2015. június 11., csütörtök 14:44

A Földtől ezer fényévnyire keringő, eddig ismeretlen bolygót fedezett fel egy 15 éves brit diák; a tényt most bizonyították a csillagászok – írja az MTI. A Keele-i Egyetem szerdai közleménye szerint a WASP-142b néven bejegyzett égitest egy, a Földtől ezer fényévnyire lévő csillag körül kering.

A 15 éves Tom Wagg egyhetes gyakorlaton volt az egyetemen, amikor apró sötétséget fedezett fel a csillag fényében. Ezt az előtte elhaladó bolygó idézte elő. Ezután még két évbe telt a bizonyítás.

Végtelenül örülök; erős a meggyőződésem, hogy ekkora távolságban is fel lehet fedezni égitesteket. A WASP-142b nagyjából akkora bolygó, mint a Jupiter. A csillagát két nap alatt kerüli meg; ehhez a Földnek 365 nap kell.

– mondta Wagg.

A Naprendszeren kívüli bolygók után kutató WASP-projekt (Wide Angle Search for Planets) keretében az éjszakai égboltról készült, csillagok millióit megmutató felvételeket elemzik. Bár világszerte ezernél is több exobolygót fedeztek már fel a csillagászok, a felfedezők között Wagg a legfiatalabb, aki később fizikát szeretne tanulni az egyetemen.