Óriási a Szaturnusz külső gyűrűje

2015. június 12., péntek 18:28

A Szaturnusz külső gyűrűje a feltételezettnél sokkal hatalmasabb – állapították meg a NASA kutatói, a széles látószögű infravörös felfedező műhold, a WISE megfigyelései alapján. A gigantikus képződményt egy másik teleszkóp, a Spitzer segítségével fedezték fel 2009-ben. Addig a csillagászok a Szaturnusznak csak 7 gyűrűjét ismerték; ezeket A-tól E-ig betűkkel jelölték.

A külső gyűrűt parányi részecskék alkotják, és annyira diffúz az anyaga, hogy a látható fény tartományában alig észlelhető. A képződmény felfedezésekor a kutatók úgy vélték, a gyűrű úgy kétszázszor nagyobb a bolygó sugaránál. A WISE-vizsgálatok szerint azonban 270-szer nagyobb. A külső gyűrű a Szaturnusztól 6,5 millió kilométerre kezdődik és 16 millió kilométeres távolságban végződik; tízszer nagyobb, mint a képződmény felfedezéséig a legnagyobbnak tartott E-gyűrű.

A gyűrűt a bolygótól elválasztó nagy távolság miatt a kutatók úgy vélik, hogy egy nagyon idős, több milliárd éves szerkezetről van szó. A csillagászok feltételezése szerint az anyaga a Phoebe-ből, a Szaturnusz holdjából származik.

A legnagyobb gyűrű felfedezése előtt a csillagászok azt feltételezték, hogy a bolygótól ekkora távolságban a holdak által kibocsátott anyagból egy újabb hold, és nem egy új gyűrű formálódik. Úgy tűnik, ezeket az elméleteket újra kell gondolni. Mivel a Szaturnusz és a Jupiter holdjai között nagyon sok a hasonlóság, a kutatók azt is feltételezik, hogy a Jupiternek is lehet egy láthatatlan, de masszív gyűrűje.