Óriási lépést tettek kutatók a siketség gyógyítása felé

2015. július 9., csütörtök 15:19

Amerikai és svájci kutatók jelentős előrelépést tettek a siketség gyógyítása felé; az állatkísérleteik során már ilyen-olyan formában rekonstruálni tudták a hallást.

A korai hallásvesztésért általában a babák DNS-ének hibája felel. A tudósok egérkísérletei viszont azt az eredményt hozták, hogy egy vírus helyreállíthatja a genetikai hibát, így a hallás bizonyos mértékben visszaállítható. A kutatók szerint az embereken végzett kezelések egy évtizeden belül kezdődhetnek.

A kutatók a fül belsejében található apró szőrsejtekre koncentráltak. Ezek alakítják át a hangot elektromos jelekké, amiket az agy már hangként érzékel. A hibás DNS miatt viszont a rezgéshullámok nem alakulnak át elektromos jellé, így az érintettek nem fognak hallani. A kutatók ezért kifejlesztettek egy olyan génmódosított vírust, ami megfertőzheti a szőrsejteket, és ez korrigálhatja a hibát.

Az első kísérleteket tökéletesen süket egereken végezték; az állatok még azt sem vették észre, ha egy rockkoncertre vitték őket, ahol a hangerő akár a 115 decibelt is elérheti. Az egerekbe injekciózott vírus azonban jelentős mértékben javította az állatok hallását. Bár a vírusterápia után az állatok hallása még mindig nem érte el a normális mértéket, egy járó motorú autót (85 decibel) még ők is meghallottak. A 60 napos tanulmány alatt az állatok viselkedése is megváltozott.

Nagyon izgatottá tettek minket az eredmények, de csínján bánunk az optimizmussal, mert nem akarunk hamis reményeket kelteni senkiben. Korai lenne még azt mondani, hogy megtaláltuk a gyógymódot. De a nem túl távoli jövőben ez egy kezelési mód lehet a genetikai eredetű siketségre, így mindenképpen fontos felfedezés.

– mondta az egyik kutató, dr. Jeffrey Holt.

Az embereken végzett kísérletek csak később kezdődhetnek; a kutatók egyelőre arra kíváncsiak, hogy a vírusfertőzés hatása hosszabb távon is kitart-e. Azt már tudják, hogy néhány hónapon át működik a dolog, de a siketség gyógyításához életfogytig tartó hatásra van szükség.