A kromoszómák aktívan segítik a sejtosztódást

2015. július 14., kedd 09:12

Egy gyümölcslegyeket vizsgáló tanulmány szerint a kromoszómák aktív szerepet játszanak az állati sejtek osztódásában a citokinézis során.

A kromoszómákról eddig azt gondolták, hogy csak passzívan vesznek részt az osztódásban, ahogy a  mikrotubulusoknak nevezett  kis csőszerű rostok szétszakítják őket. A kutatók azonban a gyümölcslegyeknél azt figyelték meg, hogy a kromoszómáik valójában alig érzékelhető jelnzések küldésével segítik a mikrotubulusokat.  Az egyik legfontosabb ilyen jelzés a Sds22-PP1 nevű enzim, amely segít a sejthártya megpuhításában, előkészítve magát az osztódást.

Több mint száz éve nézzük, ahogy a sejtek osztódnak, de továbbra is csak próbáljuk megérteni a mögötte húzódó molekuláris folyamatokat

– mondta Gilles Hickson, a tanulmány egyik szerzője a Montreali Egyetemről. Hickson szerint a mostani eredmények jelentősen segíthetik ennek az élettani szempontból és a betegségek működésében is központi folyamatnak a megértését.

Bár a konkrét terápiás alkalmazás még nagyon messze van, és számos alapvető folyamatot kell még alaposabban tanulmányozni, a kutatás eredményei nagyon fontosak lehetnek a rákos megbetegedések megértésében és megakadályozásában is, hiszen a daganatok éppen a szabályozatlan sejtosztódás nyomán alakulnak ki.

A kanadai és brit kutatók tanulmánya a Nature folyóiratban jelent meg.