Föld alatti folyót találtak egy maja piramis alatt

2015. augusztus 14., péntek 13:17

Föld alatti folyó kamrájára bukkantak mexikói kutatók a Yucatán-félszigeten fekvő maja romváros, Chichén Itzá fő piramisa alatt. A Kukulkan tollas kígyóisten tiszteletére épített, spanyolul El Castillnak nevezett piramist részben a 20 méterrel alatta található üreg fölé emelték – írja az MTI.

A föld alatti folyókamrát természetes sziklaréteg fedi. Az ilyen föld alatti folyók gyakran a Yucatán-félszigeten előforduló kútszerű karsztképződményeket (cenote) kötik össze. A felfedezésre a kutatók nem ásatással, hanem az elektromos ellenállás mérésével jutottak, mert a piramis egyik sarka a föld alatti kamra fölött áll.

Guillermo de Anda régész szerint azért fontos a folyó felfedezése, mert megerősítheti, hogy a maják saját kozmológiájuk szimbolikus térképe alapján építették templomaikat, szent helyeiket. A piramis körül elhelyezkedő cenoték jelképezhetik a négy égtájat, a középen lévő folyó a maja univerzum középpontjára utalhat, ahol hiedelmeik szerint az alvilág, a föld és az ég különböző rétegeit összekötő világfa áll.