Valami bűzlik a szupravezetőkkel

2015. augusztus 18., kedd 09:17

A tudomány néha hatalmas áldozatokat követel. Német fizikusoknak szörnyű szagokkal kellett megküzdeni, hogy találjanak egy új szupravezető anyagot. Munkájuk kifizetődött, hiszen tojásbűzt okozó hidrogénszulfidról kiderült, hogy rekordmagas hőmérsékleten, mínusz 70 °C-on ellenállás nélkül vezeti az elektromos áramot. Az erről szóló tanulmányt a Nature című tudományos lapban publikálta Mikhail Eremets és Alexander Drozdov, a mainzi Max Planck Kémiai Intézet munkatársai.

Kutatómunkájuknak nagy hatása lesz, mert elég közel kerültek a szent grálhoz, a szobahőmérsékleten működő szupravezetőhöz. Ha ez megvan, az emberiség áramellátása jóval hatékonyabbá válna, és sokkal egyszerűbb legyártani a szupravezetőket használó berendezéseket. Ilyenek például a hatalmas mágnesekkel felszerelt orvosi képalkotó berendezések.

A felfedezés nem úgy történt, hogy Eremets és Drozdov bevágott egy doboz rothadt tojást a fridzsiderbe, és a fagyott csirkefarhátak közül egy szupravezető került elő. A hidrogénszulfidot 1,5 millió atmoszféra nyomás (150 gigapascal) alá helyezték, ezután hűtötték le mínusz 70 °C-ra, és ezután végezték el a szükséges vizsgálatokat.

Munkájuk azért különösen izgalmas, mert hétköznapi anyaggal érték el a rekordot. A korábbi csúcstartók különféle egzotikus anyagok voltak. Ez meg is lepte a tudományos közösséget, és most világszerte azon dolgoznak a kutatók, hogy saját kísérleteikkel is igazolják a mainzi eredményeket. Ha Eremetsnek és kollégáinak igaza van, érdemes lesz tovább kísérletezni a hidrogénalapú vegyületekkel, hátha sikerül megtalálni a fizika szent grálját.