A Föld testvérei még meg sem születtek

2015. október 21., szerda 11:32

A Föld viszonylag korán megérkezett az univerzumba, egy elméleti tanulmány legalábbis arra a következtetésre jutott, hogy amikor a Naprendszer létrejött 4,6 milliárd évvel ezelőtt, a valaha létrejövő, feltételezhetően lakható bolygóknak csupán a 8 százaléka létezett. A teoretikusok szerint az életnek teret adó bolygók döntő többsége csak ezután fog megszületni.

Meg akartuk érteni a Föld helyét a világegyetemben

- mondta Peter Behroozi, a Baltimoreban lévő Space Telescope Science Institute munkatársa, aki a vizsgálathoz a Hubble űrteleszkóp és a Kepler obszervatórium által begyűjtött adatokat tanulmányozta.

A térben és múlt időben egyaránt messzire látó Hubble galaktikus fényképalbuma átfogó képet ad a csillagászoknak a világegyetemben keletkező csillagok történelméről. Az adatokból kiderül, hogy tízmilliárd évvel ezelőtt nagyon gyors ütemben születtek a csillagok, de az univerzum hidrogén- és héliumgáz készletének nagyon kis hányada vett részt ebben. Manapság a csillagkeletkezés tempója lassabb, de olyan sok gáz maradt még, hogy még hosszú ideig keletkeznek újabb és újabb csillagok.

A bolygókutató Kepler adatai alapján a lakható zónában lévő bolygók, melyek tökéletes távolságban vannak a központi csillagjuktól ahhoz, hogy folyékony víz áramoljon a felszínükön, igencsak elterjedtek a galaxisunkban. Akár egymilliárd Föld-szerű világ lehet csak a Tejútrendszerben, és nem árt tudni, hogy ezen kívül még vagy százmilliárd galaxisból áll az általunk is megfigyelhető világegyetem.

Magyarán van némi esély arra, hogy a Földhöz hasonló lakott bolygók jöjjenek létre. Az idő sem szorít, becslések szerint nagyjából 100 000 milliárd év múlva fog elhalványulni az utolsó csillag az univerzumban.