Magyarok oldhatják meg a fogtömések problémáját

2015. november 13., péntek 13:50

Felnőtteknél is használható, tartós, szövetbarát és a jelenleg használt fehér töméseknél olcsóbb tömőanyag kidolgozásához vezethet a Semmelweis Egyetem Orális Diagnosztikai Tanszék Anyagtudományi Kutatóközpontjának részvételével folyó nemzetközi kutatás, melynek eredményeit a Nature Communication tudományos folyóirat közölte. A publikáció első szerzője a tanszék tudományos munkatársa, dr. Kun Viviana Tian.

A fogorvostudomány a plasztikus fogtömő anyagok három fő típusát különbözteti meg:

1. az amalgámot;
  2. az annál lényegesen drágább, fogszínű műanyag kompozit töméseket;
  3. valamint az 1972-ben bevezetett, szintén fehér, üveg ionomer cement tömőanyagot.

Utóbbi a leginkább szövetbarát anyag, megkötött állapotban pedig folyamatosan fluort ad le, mely gátolja a baktériumok enzimeit, így véd a tömés melletti újabb szuvasodás kialakulásától is. Hátránya, hogy csak gyermekeknél alkalmazzák, mivel nem elég erős és ellenálló ahhoz, hogy felnőtt őrlőfogakba kerülhessen. A Fogorvostudományi Kar Orális Diagnosztikai Tanszék nemzetközi kutatóhálózatban dolgozó Anyagtudományi Kutatócsoportja viszont egy speciális vizsgálat segítségével felismerte, hogy atomi szinten mi az oka annak, hogy nem jön létre elég erős kötés.

A biokompatibilitás szempontjából is nagyon előnyös üveg ionomer cement tömőanyag háromnegyed részt üvegporból, míg egynegyed részt poliakrilsavból áll. Az üveg ugyanakkor nem hagyományos nátronüveg, hanem fluoro-alumínium szilikát: a fluor védi a tömést, az alumínium pedig fontos szerepet játszik a kötésben. Az elektronhéj-szerkezet vizsgálatával kiderült, hogy az alumíniumkötés kialakulása során egy ideig folyamatosan javul a tömőanyag mechanikai tulajdonsága, majd egy bizonyos ponton túl romlik, mivel feszülés alakul ki a molekulák között

Ezután azt vizsgálják majd, hogy milyen lehetőségek vannak a kötés utolsó fázisának megakadályozására, vagy arra, hogy esetleg egy más elem behelyezésével ideális formát érjen el az anyag a folyamat végére.