Extrém halvány ősgalaxist fedeztek fel

2015. december 4., péntek 12:19

A csillagászok felfedeztek egy extrém halvány galaxist, amely olyan öreg, hogy mindössze 400 millió évvel az ősrobbanás után keletkezhetett. Az ősöreg galaxis a Tayna nevet kapta, ami a dél-amerikai aymara nyelven azt jelenti: első szülött. Nagyjából akkora, mint a mi Tejútrendszerünk körül keringő törpegalaxis, a Nagy Magellán-felhő. A csillagok viszont tízszer gyorsabban születnek benne, így a tudósok szerint egyszer egy sokkal nagyobb galaxis magja válhat belőle.

A kutatók a Hubble és a Spitzer űrtávcső képeinek együttes elemzésével találtak rá a Taynára. Mindkét távcső talált már korábban is réges-régi és messzi-messzi galaxist, de egyik se volt még ilyen kicsit és ennyire halvány, mint a huszonkettedikként talált Tayna. Pedig ezt a típust tartják jellemzőbbnek a korai univerzumra, így a mostani felfedezés segíthet jobban megérteni az első galaxisok fejlődéstörténetét.

Tayna olyan halvány, hogy alanyi jogon észre se vettük volna. A csillagászok a gravitációs lencsézés nevű jelenséget felhasználva tudtak a nyomára akadni. Ennek a lényege, hogy a Föld és az ősgalaxis között a Hubble észrevett egy négymilliárd fényévnyire található, MACS0416.1-2403 nevű galaxishalmazt. Ez olyan óriási, hogy a gravitációs ereje által okozott térgörbület egyfelé tereli az eredetileg különböző irányokba tartó fénysugarakat. Ezen az óriási lencsén keresztül Tayna hússzor fényesebben ragyogott, így könnyebb volt észrevenni. Aztán a két távcső képeit összevetve a tudósok létrehozták a galaxis színprofilját, amivel már meg tudták határozni a távolságát is.