Biológiai pixelekkel világít az óriáskagyló

2016. január 27., szerda 11:33

Az óriáskagyló forradalmi áttörést hozhat a kijelzők és a napelemek gyártásában, ha sikerül hatékonyan reprodukálni a biológiai alapú fénykibocsátó módszerét. Amerikai tudósok vizsgálták meg közelebbről az óriáskagylók két faja, a Tridacna maxima és a Tridacna derasa színjátszó sejtjeit, melyek gyönyörű fehér fényt képesek kibocsátani. Egészen megdöbbentek a kutatók azon, hogy a sejtek éppen úgy működnek, mint az elektromos kijelzők, azzal a jelentős különbséggel, hogy ezeknek az állatoknak csak napfényre van szükségük ahhoz, hogy feltöltődjenek.

Ha képesek lennénk olyan kijelzőket gyártani, amelyek az óriáskagylók módszerével jelenítik meg a színeket, akkor azok sokkal energiahatékonyabbak lennének

– mondta a Gizmodo hírportálnak Amitabh Ghoshal, a kutatás vezetője. Tanulmányuk az Optica című tudományos lapban jelent meg.

Bár az óriáskagylók tápanyagszegény vizekben élnek, akár méteresre is megnőnek, mert jó kapcsolatot ápolnak egy algafajjal, amely a napfény energiáját hasznosítva ellátja őket cukorral. A kagylók nemcsak védelmet adnak az algának, hanem a speciális színjátszó iridocita sejtjeikkel az albérlőjükhöz eljutó fény mennyiségét is növelni tudják.

Az óriáskagylófajok iridocita sejtjeiben az a legkülönlegesebb, hogy azok több különböző színt állítanak elő, és ezek keveréke jelenik meg fehér színként. Magyarán a kagyló ugyanúgy keveri ki a színeket, mint az lcd tévék. Ha a kijelzőt megnézzük nagyítóval, azon is jól látszik, hogy különböző színű pixelekből áll. A kagyló előnye a tévéinkkel szemben, hogy nagyon kevés energiával is működik. Ezért akarják a kutatók tovább tanulmányozni a sejteket, hátha sikerül ellesni és lemásolni az óriáskagylók módszerét.

Sajnos sietniük kell, mert a túlhalászat következményeként egyre kevesebb az óriáskagyló a világ óceánjaiban.