Létrehozták a világ első autista majmait

2016. január 30., szombat 10:51

Génmódosítással autizmust idéztek elő két majomnál kínai tudósok. A majmok olyan géneket kaptak, amelyeket az embereknél az autizmus kialakulásához kötnek, és a két tesztalany el is kezdte a fejlődési zavar klasszikus tüneteit, például gyenge szociális készségeket produkálni.

A kísérlettől azt várják a kutatók, hogy segíthet jobban megérteni az autizmus működését, hatékonyabbá tenné a kezelést, és végül talán az ellenszer megtalálásához is elvezet.

A génmódosított majmokat a növekedésük alatt végig figyelték a kutatók. 11 hónapos korukra fejlődtek ki náluk az emberek esetében megfigyelt olyan autista viselkedési jellegzetességek, mint a szociális interakciós zavarok, a beilleszkedési nehézségek vagy a repetitív gesztusok.

Az autizmuskutatásban eddig főleg egereket használtak, ezért nagy lépés, hogy most már az emberhez biológiailag közelebb álló majmokkal is dolgoznak a kutatók. A majomkísérletek ugyanakkor etikai szempontból mindig ellentmondásosak, a mostani kutatást is érték emiatt kritikák.

A tanulmány a Nature folyóiratban jelent meg.