A Szovjetunió építette meg a világ első, moduláris, hosszú távú kutatási célokat szolgáló űrállomását, de volt amerikai modulja is. Eredetileg tervezett tíz éve helyett 15 évig szolgált, a végén ezzel már többször életveszélybe sodorta legénységét: nekirohant egy teherűrhajó, sokszor leállt a központi számítógép, és lerohadtak a napelemek is. Fedélzetén 104 űrhajós járt, köztük az első két űrturista is. Majdnem magáncég lett belőle, de aztán inkább szétégették a Föld légkörében. Harmincéves a Mir.
Harminc éve, 1986. február 19-én, a bajkonuri szovjet űrközpontból indították az űrbe a Mir űrállomás első, központi modulját egy Proton 8K82K hordozórakétán. A modul 400 kilométeres magasságban állt Föld körüli pályára. A Mir fellövése volt az első olyan szovjet rakétaindítás, amelyet a nyugati tévék is közvetítettek, igaz, nem élőben.
Ha az űreszközök emberek lennének, a Mir űrállomás szépségkirálynő lenne: neve oroszul egyszerre jelenti, hogy világ és béke. Az űrállomás működését tíz évre tervezték, ehhez képest 15 évig működött – bár ez nem annyira egyértelműen volt jó dolog, mint mondjuk a marsi roverek túlműködése: az utolsó években bőven voltak problémák. A Mir alapjait még jóval korábban, 1976-ban dolgozták ki a szovjet űrhivatalban.
Korábban is voltak már kisebb űrállomások, a Mir lényegében a Szaljut–7-et és a Szaljut-programot váltotta: ez volt az első, az űrben hosszú távon működő, moduláris kutatóállomás, 1999 augusztusáig szinte folyamatosan lakott volt. Első legénysége 1986. március 14-én költözött a Mirre. Leonyid Kizim és Vlagyimir Szolovjov űrhajósok még két hónapig a központi egység és a Szaljut–7 űrállomás között ingáznak.
A Miren összesen 104 űrhajós járt, közülük 42-t a Szovjetunió és utódai küldtek a fedélzetre. Az első külföldiek 1988-ban mentek a Mirre, akkor egy francia, egy szíriai és egy afgán űrhajós volt az állomáson. Az amerikai NASA hét embert delegált, de járt űrhajós a fedélzeten a következő országokból is: Afganisztán, Franciaország, India, Japán, Nagy-Britannia, Mongólia, Olaszország, Szíria, Szlovákia. Magyarország itt nem járt, Farkas Bertalan űrhajója 1980. május 28-án még a Szaljut–6-hoz kapcsolódott.
A Mirt látogatták meg az első űrturisták is, ketten magántőkéből utaztak: Akijama Tojohiro, a japán Tokyo Broadcasting System újságírója 1989 novemberében – ez volt a világ első kereskedelmi űrrepülése –, illetve 1991-ben Helen Sharman, aki egy csokoládégyár támogatásával vált Nagy-Britannia első űrhajósává. Majdnem az űrbe ment Peter Rodney Llewellyn: az ügyvéd 1999-ben 100 millió dollárt ígért az akkor már pénzügyi problémákkal küzdő űrállomás költségeire. Végül nem repülhetett.
A Mir hét modulját külön-külön küldetéseken küldték fel az űrbe, egyenként kapcsolódtak egymáshoz.
Az űrállomáshoz több rekord is kapcsolódik azon kívül, hogy ez volt az első igazi a fajtájából: a fedélzetén állította be Valerij Poljakov orosz kozmonauta a leghosszabb űrutazás rekordját. Az űrhajós 1994 elejétől 1995. március 22-ig folyamatosan 437 napot töltött az űrben.
Poljakov egyébként orvos, kifejezetten azért ment az űrbe, hogy az ottani szélsőséges környezet emberi testre gyakorolt hatásait vizsgálja: a tudósok akkoriban arra voltak kíváncsiak, hogy kibírnánk-e egy Mars-utazást (ami nagyjából 150-350 nap körül lesz majd, ha egyszer eljutunk oda). Az űrhajós első mondata állítólag ez volt a landolás után:
El tudunk repülni a Marsra.
Persze mindez csak a mikrogravitációban való túlélésre igaz, arról még mindig keveset tudunk, mi lesz majd a sok kozmikus sugárzással, amit el kell majd viselniük a Marsra utazóknak.
Sokáig az egyetlen űrhajós által összesen az űrben töltött idő rekordja is a Mirhez kötődött: három küldetésben összesen 747,59 napot töltött az űrben Szergej Avdejev orosz mérnök, aki ezalatt 11 968-szor kerülte meg a Földet, ezzel 515 000 000 kilométert utazott. A rekordját viszont 2005 augusztusában megdöntötte egy másik kozmonauta: Szergej K. Krikaljov hat űrrepülésen 803 napot, 9 órát és 39 percet töltött az űrben. Aztán tavaly az ő rekordját is megdöntötte egy másik orosz, Gennagyij I. Padalka 879 nappal.
A mai napig tartja viszont a legtöbb űrséta rekordját Anatolij Jakovlevics Szolovjov orosz űrhajós, aki összesen 16 űrsétát csinált a Mir körül. Több mint 82 órát töltött űrben sétálgatással.
Speciális volt Szergej Krikaljov egy év három hónapos küldetése is: még a Szovjetunió küldte fel, de amikor 1991 májusában visszatért, az már nem létezett, így
Az 1986-ban elkezdett, végleges formáját 1996-ban elnyerő űrállomást az első, központi modultól számítva eredetileg tízéves működésre tervezték, ezt meg is érezte, amint lejárt a határidő. 1997-től egyre több baleset történt az űrállomáson.
Februárban kigyulladt az egyik oxigéngenerátor: Vaszilij Ciblijev és Alekszandr Lazutkin űrhajósok gázmaszkkal a fejükön oltottak a füstbe borult állomáson. Az oxigéngenerátor tönkre is ment, szerencsére a Miren két hónapra elegendő oxigén van. Ezzel viszont nem volt vége: április negyedikén etilén-glikol szivárgott a hűtőrendszerből a légtérbe, ezért ideiglenesen le kellett zárni a szén-dioxid-elnyelő-rendszert.
1997 júniusában Ciblijev és Lazutkin másodszor is életveszélybe kerültek: egy irányíthatatlan Progressz M–35 teherűrhajó belerohant a Mirbe. Az automata dokkolás tesztelésekor a Progressz lezúzott egy napelemtáblát, és lukat ütött a Szpektr modulon. Ezt még szerencsére sikerült idejében lezárni.
Augusztus 18-án az űrhajósok kénytelenek voltak mindent leállítani az életfenntartó rendszereken kívül, mert rendszerhiba miatt újra kellett indítani a központi számítógépet. A géppel eztán rendszeresen problémák voltak, 1997-ben még kétszer, aztán 1998-ban is: január másodikán a központi számítógép meghibásodása miatt a napelemtáblák nem követték többé a Napot, ezért megszűnt az űrállomás energiaellátása. A Mir huszonegy órán keresztül néma volt, nem lehetett elérni, és a legénység nem adott jelet magáról. A legénységnek végül manuálisan, fúvókákkal sikerült a Nap felé fordítania a napelemeket.
Nem csoda, hogy 1999-re az orosz űrügynökségnél megszülettek az első tervek arra, hogy a Mirt 2000 elején le kell hozni az űrből. Az állomás technikai kiszolgálását végző orosz űrügynökségi szervezet, az RKK Enyergija ezzel egy időben próbálkozott magántőke bevonásával is, hátha így fenn maradhat a Mir.
Walter Anderson amerikai vállalkozó (akit azóta az USA történetének legnagyobb adócsalásával 2007-ben lecsuktak, majd 2011-ben kiengedtek) MirCorp néven 2000-ben húszmillió dolláros vállalkozást alapít a Mir üzleti hasznosítására. Fel is megy egy legénység előkészítési munkálatokra, június 16-án, visszatérésük napján a MirCorp bejelenti, hogy első fizetős ügyfelük Dennis Tito, amerikai milliárdos lesz. Tito végül soha nem lép a Mir fedélzetére, mert az orosz űrügynökség szerződésszegésre hivatkozva megszakítja az együttműködést a MirCorppal.
Eddigre nyilvánvalóvá vállt, hogy a gazdasági nehézségekkel küzdő Oroszország nem tudta pénzelni a túlkoros Mirt, a fenntartási költségeket (évi 220-240 millió dollár) pedig az űrturisták pénze sem fedezhette. A NASA ráadásul már szerette volna, ha az orosz űrügynökség is a Nemzetközi Űrállomásra koncentrál (melynek első modulját időközben, 1998-ban már fellőtték).
Hiába tüntettek még 2001. februárjában Moszkvában űrhajósok, kutatók és a földi irányítás munkatársai Mir elsüllyesztése ellen, ekkora már eldőlt, hogy márciusban hazahozzák az űrállomást. Végül 15 éves szolgálat után 2001. március 23-án, előre meghatározott pályára vezérelték, így a Föld légkörében megsemmisült, maradványai becsapódtak a Csendes-óceán kijelölt körzetében.
A csaknem 140 tonnás űreszközt az oroszországi koroljovi űrközpontból három fékezési manőverrel irányították a Föld légkörébe, ahol – 80 kilométeres magasságban – közép-európai idő szerint háromnegyed hétkor elkezdett égni, majd darabokra esett. A megmaradt maradványok nagyrészt a Csendes-óceán nyugati medencéjében, a déli szélesség 40. és a nyugati hosszúság 161. fokánál hulltak le. Az utolsó törmelékdarabok Ausztrália keleti partjaitól mintegy 5800 kilométerre, szintén elhagyatott térségben csapódtak a vízbe.
Lakott területre egyetlen darab sem esett, az akár 800 kilós űrszemét hatalmas problémát okozhatott volna. Csak egyetlen valódi probléma adódott: egy új-zélandi halászhajóraj miatt 27 hajója ugyanis az előre bejelentett becsapódási zónába tévedt, és a hatóságok sokáig nem tudtak kapcsolatot teremteni a hajósokkal. Végül azonban a hajókban nem esett semmiféle kár.
A Moszkva melletti, koroljovi földi irá nyítóközpontban az orosz hagyományoknak megfelelően halotti torral ünnepelték meg az űrállomás zökkenőmentes megsemmisítését – a csendes-óceáni szigetek korábban aggódtak, hogy félremegy a manőver, de végül minden a terveknek megfelelően zajlott.