A Naprendszerrel egyidős az üstökös jege

2016. március 11., péntek 06:43

Melyik volt előbb, az üstökös vagy a Naprendszer? Ha a Csurjumov–Geraszimenko üstökösön lévő jégről beszélünk, akkor azt kell mondjuk, hogy nagyjából ugyanabban az időben keletkezhettek, vagyis 4,6 milliárd évvel ezelőtt.

Az Astrophysical Journal Letters szaklapban publikált tanulmány szerint a 67P/Csurjumov–Geraszimenko üstökösön talált jég nagyjából ugyanakkor keletkezett, mint a Naprendszer. Az üstököst a Rosetta űrszonda vizsgálta hónapokon keresztül. Az üstökös felszínén lévő jég molekuláris szerkezete nagy rendezettséget mutat, ez akkor szokott ilyen lenni, amikor nagyon lassan fagy meg a víz. Mint például a korai Naprendszerre jellemző hőmérsékleti körülmények között.

A kutatók ugyanakkor nem a molekuláris szerkezetet vizsgálták, amikor a felfedezést tették. A jégbe csapdába esett kémiai anyagokat vizsgálták, amikor a kialakulás korát meghatározták. A jég egy kevés Argont tartalmazott, sokkal kevesebbet, mint várták. A jég szerkezetéről annyit jegyeztek meg, hogy ha amorf, alaktalan lett volna, akkor tudták volna, hogy a Naprendszeren kívül keletkezett.