Új, hatékonyabb gyógyszert fejlesztettek ebola ellen

2016. március 14., hétfő 16:14

Meggyógyította az ebolavírussal fertőzött majmokat egy két fehérjéből álló új kísérleti gyógyszer – írja az MTI. A MIL77E nevű szert az ebolavírus elleni egyik legígéretesebb oltóanyagjelölt, a már embereknél is sikerrel alkalmazott ZMapp alapján állították elő.

A ZMapp három fehérjéből áll, amelyek a vírus felületén megkapaszkodva gátolják a kór további fejlődését. Ennek a szernek az alkotóelemeit dohánycserjékben tenyésztik ki. "A MIL77E nevű szerben található két monoklonális antitest, a 13C6 és a 2G4, hasonlóan működik mint a három monoklonális antitestet tartalmazó ZMapp-kezelés" – mondta a kutatást vezető Hsziangkuo Csiu, a kanadai közegészségügyi hivatal nemzeti mikrobiológiai laboratóriumának munkatársa.

A szakember szerint azért használtak csupán két monoklonális antitestet az új vakcina-koktélhoz, mert a harmadik alkotóelemet (4G7) nehéz előállítani és nincs is annyi hozama, mint a másik kettőnek, illetve a kezelés költsége is csökkenne, ha az új szer sikeresnek bizonyul.

A ZMapp-et az amerikai Mapp Biopharmaceutical Inc. gyártja, ám a szer három összetevőjéből kettőt eredetileg a kanadai laboratóriumban, a harmadikat pedig az amerikai hadsereg fertőző betegségekkel foglalkozó orvostudományi kutatóintézetében állították elő.

A mostani vizsgálat során Csiu és kínai kollégái módosított kínai törpehörcsög-petesejtekben állítottak elő 13C6 és 2G4 antitesteket, és az ezekből készített szer mind a három ebolás majmot meggyógyította a megfertőzésüket követő harmadik napra. Az ugyanezen alkotóelemek dohánycserjékben kitenyésztett változataiból készített szer azonban a háromból csak két majomnál volt hatásos. Csiu szerint ez az eredmény rendkívül izgalmas, mert míg a ZMapp csupán az ebolavírus zaire-i törzse ellen hatékony,

a MIL77E-t át lehet alakítani úgy, hogy az vírus más törzsei ellen is hatásos legyen.

Az ebolavírus ellen jelenleg nincs jóváhagyott gyógyszer, sem oltóanyag. A MIL77E sikeres tesztjeiről a Science Translational Medicine folyóiratban számoltak be a kutatók.