Segítsen gravitációs hullámokat találni, amíg nem csinál semmit

2016. március 20., vasárnap 14:51

Ön is segíthet a talán legjelentősebb aktuális természettudományos felfedezésekben, és ehhez nem kell más tennie, mint letöltenie egy képernyővédőt. Az Einstein@Home képernyővédő segítségével a gépe nyugalmi állapotban részt vesz azokban a számításokban, amelyekkel a nemrég felfedezett gravitációs hullámokat detektálják a világegyetemben. A számítógépe így a LIGO tavaly szeptember és január között gyűjtött óriási mennyiségű adatának az átvizsgálásában vesz részt, az eredményeket pedig a program automatikusan elküldi a központi szerverre.

A LIGO februrárban jelentette be, hogy hatalmas nemzetközi együttműködésben, több mint ezer tudós, köztük magyar kutatók részvételével (Frei Zsolttal és Raffai Péterrel készült interjúnkat itt olvashatja) sikerült detektálniuk a gravitációs hullámokat. A téridő hullámszerű megnyúlásait és összehúzódásait Einstein már száz éve megjósolta, mostani empirikus igazolásuk azonban nagyon komoly mérföldkő az egész kozmológiában.

Az interferométer által mért jelek különböző erősségűek, a februári bejelentés az összeolvadó feketelyuk-párosról a legerősebbekről szólt, a kisebbekhez azonban még nagyobb számításigényesű keresőprogramok alkalmazására van szükség. Ebben tudnak segíteni az otthoni PC-k is, ha elég sokan csatlakoznak a felhíváshoz, ez esetben a cél forgó neutroncsillagok (pulzárok) jeleinek a detektálása.

Az Einstein@Home akcióhoz csatlakozni, a képernyővédőt letölteni itt tudja.