Találtak egy galaxist a Tejút mellett

2016. április 18., hétfő 09:36

Egy hatalmas galaxis találtak a Tejútrendszer mellett, amely mintha a semmiből bukkant volna elő. Persze mindig is ott volt, de annyira sötét a csillagrendszer, hogy a közeli galaxisok fényei teljesen elnyomták.

A Crater 2 névre keresztelt galaxis 400 ezer fényévnyire van a Tejútrendszertől. Nem is kicsi, méretre a negyedik legnagyobb a Tejút körüli galaxisok között. Mégis hogyan maradhatott rejtve ennyi ideig egy ekkora galaxis?

A csillagjai annyira szét vannak szórva, hogy maga a galaxis elég sötét. Valójában az egyik legsötétebb galaxis a Világegyetemben. Emiatt igen érdekes és ritka felfedezés, egy ilyen képződmény általában rejtett szokott maradni, magyarázta Vasily Belokurov, a Cambridge Egyetem vezető kutatója.

Jelenlegi tudásunk szerint a Tejútrendszer körül 49 másik, kisebb galaxis kering. Az elmúlt évtizedben megkétszereződött az ismert galaxisok száma. A mostani felfedezés miatt azonban azt gondolják, hogy lehet még ott felfedezetlen, sötét galaxis.

A Grater 2-t januárban fedezték fel, amikor a kutatók a chilei VLT (Very Large Telescope) által készített képeket elemezték egy új számítógépes algoritmussal. A galaxisnak az átmérője hétezer fényév, ami azt jelenti, ha látnánk szabad szemmel is, nagyjából kétszer akkora lenne, mint a Hold az éjszakai égbolton. Persze nem lenne ennyire fényes, mert csillagjai eléggé ritkán vannak.