A véltnél sokkal kevesebb exobolygó lehet

2016. május 27., péntek 13:02

Egy új tanulmány szerint a potenciálisan élhető bolygók száma alacsonyabb lehet az eddig véltnél, mivel az érintett bolygók nagy része túl forró a sűrű légkörük miatt - írja az MTI.

A kutatók általában a csillagok körüli lakható zónában keringő bolygókat kutatják, ahol a hőmérséklet lehetővé teszi a cseppfolyós víz jelenlétét. Hagyományosan a Naphoz hasonló csillagok körüli bolygókra koncentrálnak. A közelmúltban viszont a kutatók elkezdtek olyan apró bolygókat vizsgálni, amik a vörös törpékhez közel keringenek.

A galaxisunkban lévő csillagok nagyjából 75 százaléka vörös törpe. Ezek a gyenge fényű, hideg csillagok átlagosan több milliárd évvel idősebbek, mint a Nap. Szabad szemmel nem láthatók, mivel az észlelésük lehetetlen a látható fény tartományában. Eleinte úgy tűnt, hogy a környezetükben nincs értelme az élet utáni kutatásnak, de az újabb tudományos adatok szerint a nagy részükhöz bolygó is tartozik, amivel több milliárdra növekedett a potenciálisan élhető planéták száma.

Az Imperial College London és a Princeton Egyetem szakemberei szerint azonban annak ellenére, hogy ezek a bolygók kisebb és gyengébb fényű csillagok körül keringenek, sok közülük mégis túl forró ahhoz, hogy lakható legyen.

A kutatók már korábban is tudták, hogy ezeknek a bolygóknak a nagy része sűrű, hidrogén és hélium alkotta légkörrel születik. Az üvegházhatás miatt az ilyen atmoszféra túl meleggé teszi a bolygó felszínét ahhoz, hogy folyékony víz legyen rajta. A kutatók azonban úgy vélték, a vörös törpéktől érkező erős röntgen- és ultraibolya sugárzás hatására a légkör döntő része idővel elpárolog, potenciálisan lakhatóvá téve a bolygót.

A most végzett számítógépes szimulációk szerint a sűrű, hidrogén és hélium alkotta takarók nem tudnak szabadulni a Földdel azonos, vagy annál nagyobb tömegű bolygók gravitációs erejétől. Mindez azt jelenti, hogy sokan közülük megőrzik a fullasztó légkörüket.

A Vénuszhoz vagy Marshoz hasonló kisebb bolygók képesek megszabadulni a légkörük jelentős részétől. Mivel az újabb exobolygók felfedezései azt sugallják, hogy a vörös törpék körül sokkal gyakoribbak lehetnek a kisebb bolygók, mégiscsak fennáll a lehetősége, hogy megannyi élhető bolygó kering körülöttük.

– vélte Subhanjoy Mohanty, a tanulmány egyik szerzője.