A műanyagrészecskék kinyírják a halakat

2016. június 3., péntek 09:22

A tengerek halai egyre kisebbek a vízben felhalmozódó műanyag miatt – derült ki svéd kutatók tanulmányából. A csapósügérek (Perca fluviatilis) lárváit vizsgáló kutatás az első, amely kimutatta, hogy a mikroméretű műanyagok magas koncentrációja megállítja a halakat a növekedésben, megváltoztatja a táplálkozási szokásaikat. A végén lényegében csak műanyagot esznek, és elhagyják természetes táplálékukat a planktonokat. A Science-ben publikált kutatás szerint ez fizikailag és kémiailag is befolyásolja a lárvákat.

A kísérletek alapján a műanyagrészecskék miatt 15 százalékkal kevesebb lárva kelt ki, a kéthetes lárvák pedig sokkal kevésbé képesek elmenekülni a ragadozók elől, így csökkennek túlélési esélyeik. Sőt, egyértelműen kiderült, hogy azoknál a halaknál, ahol a legmagasabb volt a műanyagok koncentrációja, jóval kisebbre is nőttek, mint az átlag.

Peter Eklov , a svéd Uppsala University ökológusa szerint a mikroméretű műanyagok szennyezése a Balti-tengerben egyértelműen kevesebb szaporodáshoz és több halálozáshoz vezet. A kutatáso kszerint 2050-re több műanyag lehet a tengerben, mint hal.