Amikor patás kutyák ugatták a T. Rexet

2016. június 8., szerda 18:46

Brit és amerikai kutatók szerint a dinoszauruszok 66 millió évvel ezelőtti kipusztulásakor már megkezdődött az emlősök felemelkedése – írja az MTI.

A Southamptoni Egyetem és a Chicagói Egyetem szakértői több száz megkövült emlősfogat elemezve megállapították: a változatos étrendet folytató emlősök már 10-20 millió évvel a dinoszauruszok kihalása előtt elkezdtek alkalmazkodni a környezethez.

Az új eredmények ellentmondanak annak a nézetnek, amely szerint csupán az őshüllők nagyjából 66 millió évvel ezelőtti kipusztulása tette lehetővé az emlősök felemelkedését. A tanulmány szerint azonban az elmúlt években egyre több és több korai emlős fosszília került elő – köztük kutyaméretű, patás lények maradványai –, ami azt jelzi, hogy az eddig véltnél sokkal többféle emlős élhetett a dinoszauruszokkal egy időben.

A tanulmány szerint az emlősök nemhogy hasznot húztak volna a dinoszauruszok eltűnéséből, hanem maguk is nagyon megsínylették a földi élet több mint felét kipusztító aszteroida-becsapódás következményeit.

A tanulmány vezető szerzője, David Grossnickle szerint a friss eredmények hasznos adatokkal szolgálhatnak a jövőre nézve, mivel ma is tömeges pusztulások zajlanak a bolygón. Mint fogalmazott, a 66 millió évvel ezelőtti tömeges kihalás túlélői – többségükben generalisták, vagyis tágtűrésű, sok élettérben előforduló fajok – segíthetnek megmutatni, hogy milyen élőlények élhetik túl a következő száz, vagy akár ezer évet.