Kővé változtatták a szén-dioxidot

2016. június 10., péntek 11:03

Egy izlandi kutatócsoport megoldást talált a szén-dioxid-kibocsátás mérséklésére: kővé tudják változtatni a környezetszennyező gázt. A Science legújabb számában megjelent tanulmány részletezi, hogy a kutatócsoport egy elterjedt vulkanikus kőzet, a bazalt segítségével ejtette csapdába a légkört szennyező gázt.

A CarbFix nevű projekt során a kutatók egy izlandi erőműből a talaj mélyén található kőzetekbe vezették a kibocsátott szén-dioxidot. A gáz reakcióba lépett a bazaltkőzettel, és karbonátot hozott létre – ez egy, a mészkőhöz hasonló anyag. Miután karbonáttá vált, a szén nem tud visszaszivárogni a környezetbe.

Az eredményeink szerint a kibocsátott szén-dioxid 95-98 százalékát sikerült ásvánnyá alakítani a kétéves periódus alatt, ami elképesztő gyorsaságot jelent.

– mondta a tanulmány vezető szerzője, Juerg Matter.

A kutató nem túloz, ez valóban felülmúlta a legvérmesebb reményeket is. Az optimista becslések szerint a szén-dioxid megszilárdításához  8-12 évre lett volna szükség. Az izlandi kutatók ehhez képest a geotermikus erőmű által kibocsátott 250 tonnányi szenet karbonáttá alakították, alig két év alatt. Vagyis nagyon rövid idő alatt nagyon sok szén-dioxidot pumpálhatunk a kőzetrétegbe.

A módszer mindenhol alkalmazható, ahol nagyobb bazaltrétegek találhatók. Az ezekre épült, már üzemelő erőművekre szintén alkalmazható a technológia.

Az emberiség minden évben körülbelül negyvenmilliárd tonna szén-dioxidot juttat a légkörbe. Elsősorban a fosszilis tüzelőanyagok elégetésével keletkezik. A gáz nagyban hozzájárul a globális felmelegedéshez; ha sikerülne kőzetbe zárni, az nagy megkönnyebbülést jelentene a bolygónak.

A kutatók már dolgoznak rajta, hogy a kis léptékű tanulmányt eggyel nagyobb nagyságrendben is megismételjék. Matter elmondta, hogy a Reykjavik Energy geotermikus erőműve, a Hellisheidi átlaalakítják át új rendszerűvé; reményeik szerint ezzel évi ötezer tonna szén-dioxidot tudnának bazaltrétegbe zárni. Ez még mindig eltörpül az évi negyvenmilliárd tonnához képest, de ha a technológiát szélesebb körben is alkalmazni kezdik, az már nagy előrelépés lehet.