Jobban megy a tanulás a fahéjtól

2016. július 19., kedd 09:14

A fahéjtól finomabbak lesznek a sütemények, és még a tanulási képességünk is javul tőle. Erre a Rush Egyetem egészségügyi központjának kutatói jöttek rá, amikor nehezen tanuló egereket etettek meg a fűszerrel. Ez hasznos felfedezés, mert elég keveset tudunk arról, hogy milyen idegrendszeri folyamatok miatt lesznek egyesek rossz tanulók.

Ez lehet a legolcsóbb és legegyszerűbb módszer arra, hogy a rossz tanulók jobb teljesítményt érjenek el - mondta Kalipada Pahan, a kutatócsoport vezetője. Persze mindez csak bizonyos esetekben igaz, azoknál az egereknél, amelyeknél bizonyos fehérjék és receptorok okoznak gondot.

A most felfedezett mechanizmusban a hippokampusznak van fontos szerepe, az agynak ez a kis része szervezi és tárolja az információkat. A kutatók azt találták, hogy a rossz tanulók agyában kevesebb a CREB fehérje, és több a GABAA receptor alpha5 alegysége (GABRA5), mint a jó tanulókéban.

A kutatásban részt vevő egerek szervezete az elfogyasztott őrölt fahéjból nátrium benzoátot állított elő, és pont ezt a vegyi anyagot használják más esetekben az agykárosodás kezelésére is. Ahogy a nátrium benzoát bejutot az egerek agyába, több lett ott a CREB, kevesebb a GABRA5, és a hippokampusz idegsejtjeit úgy stimulálták, hogy hajlamosabbak legyenek a változásra.

Ezek a módosulások pedig összességében javították a rosszul tanuló egerek memóriáját tanulási képességét, ez derült ki a labirintusos kísérletekből, amiket többször megismételve végeztek el a  kísérleti állatokon. A tudósok viszont azt is megállapították, hogy az eleve jól tanuló egerek képességeit nem fokozta a fahéj.