Szokatlan vulkánt találtak a Ceresen

2016. szeptember 2., péntek 12:15

Inaktív jégvulkán lehet az a képződmény, amelyet a Ceres törpebolygó felszínén fedeztek fel a kutatók a Dawn űrszonda képein – írja az MTI. A vulkán nagyjából fele olyan magas, mint a Mount Everest, és feltehetőleg több száz millió évvel ezelőtt tört ki utoljára. Az űrszonda hónapokon át figyelte a képződményt és semmilyen vulkanikus tevékenységet nem észlelt.

A képeket elemző csapat vezetője, Ottaviano Ruesch, a NASA Goddard Űrkutatási Központjának munkatársa szerint a kupola formájú hegyet só és sár alkotja. Ez szokatlan, mert a Naphoz közeli égitesteken inkább szilárdabb anyagból, például kőből felépülő vulkánokat ismerünk, a Naprendszer külső részén lévő vulkánok pedig inkább jégből állnak. Az Ahuna Mons nevet kapó vulkán a kutató szerint a két változat közötti átmenetnek tűnik.

Lenyűgöző és teljes váratlan felfedezés

– mondta a Christopher Russell, a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem kutatója a Dawn találatáról.

A Ceres gazdag terep a kutatóknak, folyamatosan szolgáltatja az érdekes felfedeznivalókat. A feltételezett vulkán felfedezéséről a Science szaklapban számoltak be a kutatók, öt másik tanulmány kíséretében, amelyek a törpebolygó felszínén lévő kráterekkel, ásványokkal és jéggel foglalkoznak.

A 2007-ben felbocsátott Dawn űrszonda tavaly tavasszal állt pályára a Mars és a Jupiter közötti kisbolygóöv legnagyobb – nagyjából 950 kilométer átmérőjű – égiteste körül. Júniusban fejezte be az elsődleges küldetését, de a kutatók úgy döntöttek, meghosszabbítják a szolgálatát. Üzemanyag-takarékosság miatt viszont magasabb pályára állítják, pénteken kezd el távolodni a törpebolygótól, hogy 1464 kilométeres távolságból folytassa a megfigyeléseit.