A Hold hatással lehet a földrengésekre

2016. szeptember 13., kedd 09:14

Teliholdkor és újholdkor következhetnek be a pusztító földrengések japán tudósok szerint – írja az MTI. A Nature Geoscience szaklapban hétfőn megjelent tanulmányukban a kutatók arra jutottak, hogy az árapály megfigyelése segíthet a kockázatok felmérésében azokban a régiókban, ahol gyakoriak a  földrengések.

A Hold és a Nap tömegvonzásának nem elhanyagolható hatása van a Földön. Amikor a Nap, a Föld és a Hold egy egyenesbe esnek, azaz holdtöltekor és újholdkor, a két égitest tömegvonzása összeadódik és erősebb a hatása.

Kutatásunk összefüggést mutatott ki az árapály ereje, illetve a földrengések erőssége és gyakorisága között

– mondta Ide Szatosi, a Tokiói Egyetem kutatója, a tanulmány társszerzője.

A kutatók statisztikai szempontból elemezték a világszerte észlelt földrengésekre és az árapály amplitúdójára vonatkozó adatokat. A vizsgálat eredménye szerint az elmúlt húsz év legsúlyosabb földrengései közül több magas dagály idején következett be, vagyis teleholdkor vagy újholdkor. A tanulmány több példát is idéz a holdtöltekor, illetve újholdkor történt földrengések közül:

Az amúgy is nyomás alatt lévő törésvonalak tehát valószínűleg még érzékenyebbek a Nap és Hold gravitációs erőire. A kutatók szerint azonban csak az erős földrengéseket befolyásolják az égitestek. A kisebb földmozgások esetében nem találtak semmilyen kapcsolatot.