A világ legnagyobb demenciakutató kísérletéből kiderült, hogy a navigációs képességeink idővel romlanak, és hogy az egykori vikingek leszármazottainak a vérükben van a tájékozódás. Ez az a kutatás, amely a hazánkban is népszerű Sea Hero Quest nevű mobiljátékra épül, amit a Glitchers játékfejlesztő cég készített el a Deutsche Telekom támogatásával.
A Neuroscience 2016 konferencián elhangzott, hogy összesen végül 2,4 millió mobilozó töltötte le a játékot, és a közreműködésüknek hála a kutatók annyi értékes adathoz jutottak, amennyit 9400 évnyi laboratóriumi munkával tudtak volna előállítani.
A játékban egy hajóval kell több pont között tájékozódni – a demencia és az Alzheimer egyik első tünete ugyanis a tájékozódási képesség romlása, elvesztése.
Bizonyos pályákon egy fáklyát kellett visszalőni a kiindulási helyre. Ebben a feladatban a 19 évesek 74 százalékban pontosak voltak, de évről évre egyre romlott a teljesítmény, és 75 éves korban elérte a 46 százalékot. Az adatokból kiderült még:
A kutatás fő célja az, hogy korán kimutatható legyen a tájékozódási képesség romlása, és ezáltal időben el lehessen kezdeni a komolyabb betegségek, például az Alzheimer-kór kezelését.