Index Vakbarát Hírportál

Javíthat az időskori depresszión a játék

2017. január 5., csütörtök 09:22

Ígéretes eredményeket mutat a depresszió elleni küzdelemben egy speciális videojáték, ami a betegség mögött húzódó kognitív problémákat célozza meg. Használatával jobb eredményeket értek el a kutatók, mint ha csak a depresszió tüneteit kezelték volna, írja a MedicalXpress.

Két kutatás is zajlott ezzel kapcsolatban. Az első során két random kiválasztott csoportra osztották a vizsgált betegeket: az első csoport a bostoni Akili Interactive Labs által fejlesztett Project: EVO nevű játékkal játszottak mobilon, vagy tableten, míg a második csoport tagjai személyre szabott problémamegoldó viselkedésterápiában részesültek. A kutatási eredményeket január 3-én közölték a Depression and Anxiety folyóiratban

Az időskori depresszióban szenvedőknek komoly gondokat okoz, hogy személyes céljaikra összpontosítsák figyelmüket, aggodalmaik megakadályozzák őket abban, hogy koncentráljanak. A Project: EVO a fejlesztők szerint úgy lett tervezve, hogy egészen neurológiai szinten fejlessze a figyelmet és a koncentrációs képességet. Az Akili által kifejlesztett technológia segít az embereknek a figyelmüket fókuszálni és megelőzni a figyelem elterelődését.

A kutatásban részt vevők nagy része korábban sosem használt tabletet, videojátékkal meg egyáltalán nem játszott, mégis sikerült mindenkinek teljesíteni a feladatokat. Hetente öt alkalommal kellett húsz-húsz percig játszani az appal, de sokuk ennél többször is elindította a játékot. A kutatók arra jutottak, hogy a játékkal játszók figyelmi képességei sokat javultak a terápiás csoporthoz képest, és a hangulatukban, valamint az önbevalláson alapuló egyéb képességekben pedig hasonló szintű javulást mutattak.

“Bár nem kifejezetten e célra fejlesztették az EVO-t, volt egy feltételezésünk, miszerint célzott kezeléssel jótékony hatással lehet a kognitív problémák javításában, és az eredmények eddig nagyon ígéretesek” - nyilatkozta Joaquin A. Anguera, a University of California, San Francisco (UCSF) neurológusa, a kutatás vezetője.

A második kutatásban hatszáz enyhe, vagy közepesen súlyos depresszióban szenvedő beteg vett részt. Őket három részre osztották: az első csoport az EVO-val játszott, a második egy iPST nevű problémamegoldó appot használt, míg a harmadik csoport placebóként egy Egészségtippek nevű alkalmazást nyomkodhatott. Az enyhe depresszióban szenvedők mindhárom app használatával javulást mutattak, de az EVO és az iPST használói határozottan több fejlődést produkáltak.

A kutatók szerint az EVO-hoz hasonló programok sokat segíthetnek azokon, akik nem elég tehetősek ahhoz, hogy személyre szabott klinikai terápián vegyenek részt.

Rovatok