Rákot keltő összetevők vannak a Nutellában – söpört végig a híroldalakon néhány órája egy friss tanulmányra hivatkozva. Egészen pontosan a pálmaolaj a ludas, amely mára már 44 milliárd dolláros iparággá nőtte ki magát.
A pálmaolajat régóta támadják környezeti és egészségügyi hatások miatt. Most nem várt szövetségest talált magának, ez pedig a Nutella gyártója. Az olasz Ferrero nyilvánosan áll ki a pálmaolaj mellett, teszi ezt annak ellenére, hogy számos más élelmiszergyártó cég igyekszik kerülni ezt az összetevőt a termékeiben.
A Ferrero azonban reklámkampányt indít, hogy meggyőzze a fogyasztókat arról, a Nutella biztonságos. Nem is tehet másképp, hiszen ez a vezető termékük, töméntelen mennyiséget adnak el belőle világszerte, eladásainak ötödét adja ki a csokoládés mogyorókrém.
A Nutellába azonban pálmaolajat tesznek, ez felel a krémes állagáért. A Ferrero szerint ha más olajat, például napraforgóolajat használnának, akkor megváltozna az egész krém karaktere. A pálmaolaj helyettesítésének jelentős gazdasági következményei is lennének, hiszen ez a legolcsóbb növényi olaj. Egy tonna nagyjából nyolcszáz dollárba, azaz 230 ezer forintba kerül. A napraforgóolaj 845 dollár, a repceolaj 920 dollár tonnánként. A Ferrero évente 185 ezer tonna pálmaolajat használ fel, vagyis bármilyen más olajjal való helyettesítés 8-22 millió dollár többletköltséget jelentene.
Az EU élelmiszerbiztonsági hatósága (EFSA) még májusban jelentette ki, hogy a pálmaolaj rákkeltőbb a többi növényi olajnál, ha 200 Celsius-fok fölé hevítjük. Ugyanakkor nem javasolta azt, hogy a fogyasztók ne egyenek több pálmaolajat, annyit mondott csak, hogy további kutatások szükségesek a kockázatok pontos felméréséhez.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és az Egyesült Nemzetek élelmezésért és mezőgazdaságért felelős szerve hasonló kockázatokra figyelmeztet, de ők sem mondták azt, hogy több pálmaolajat ne fogyasszanak az emberek. Még az amerikai hatóságok sem kértek ilyet.
Hogyan lett akkor a pálmaolaj az üldözendő mumus? Az ügy akkor lángolt fel megint, amikor a legnagyobb olasz élelmiszerlánc, a Coop úgy döntött, hogy bojkottálja a pálmaolajjal készült termékeket az EFSA tanulmányára hivatkozva. Indoklásuk szerint elővigyázatosságból. A legnagyobb olasz tésztagyártó, a Barilla szintén pálmaolajtól mentes termékeket kezdett el gyártani.
A kereskedők és gyártók persze nem maguktól döntöttek így; szinte állandósult az aktivistáktól a nyomás, de beszállt ebbe az olasz farmereket tömörítő szövetség és az egyik legnagyobb online ételmagazin, az Il Fatto is.
A tanulmány egyik kulcsmondata, hogy a pálmaolaj 200 fok feletti hevítésnél bocsátja ki rákkeltő anyagait. Hevíteni pedig azért kell, hogy eltűnjön vöröses színe és semlegesítsék amúgy kellemetlen szagát. A Ferrero azonban azt állítja, hogy ők pont 200 fok alá hevítik csak a pálmaolajat nagyon alanyos nyomáson, hogy minimalizálják a rákkeltő szennyeződést. A folyamat hosszabb és húsz százalékkal többe is kerül, mint a hagyományos hevítés. De így tudják olyan alacsony szinten tartani a szennyeződéseket, amelyeket a tanulmány is említ, hogy még műszerekkel sem kimutatható.
Természetesen nem a Ferrero az egyetlen, amely még mindig használ pálmaolajat, az Unilever és a Nestlé is használja ezt csokoládéikban, süteményeikben és a margarinjukban. Ezek a cégek is azt állítják, hogy figyelik a fejleményeket és beszállítóikkal azon dolgoznak, hogy a lehető legalacsonyabb szinten tartsák a szennyeződést. Egyelőre azonban a Ferrero az egyetlen olyan cég, amely nyilvánosan is kiáll a pálmaolaj mellett.
A Nutella eladásai Olaszországban három százalékkal estek augusztusig, ami a Ferrero szerint a botrány miatt történt. Emiatt kezdték el népszerűsítő kampányukat szeptemberben. Azóta négy százalékkal nőttek az értékesítések. A nemzetközi eladásokban nincsenek változások, de erről nem árultak el adatokat.
A pálmaolaj már régóta áll a környezetvédő aktivisták kereszttüzében. A zöldek azért támadják, mert ezt okolják az erdőirtásokért. De a Ferrero azt állítja, hogy csak ellenőrzött forrásból vásárol, amely kiérdemelte a fenntarthatósági minősítést. A cég egyébként 1960 óta használ pálmaolajat termékeihez.