Index Vakbarát Hírportál

A nap képe: lejtőn áramlik a levegő a hajtóműbe

2017. január 16., hétfő 22:33

Az utasszállító gépeknél jelenleg elterjedt hajtómű-elhelyezés radikális újragondolásával szeretne a NASA hozzájárulni takarékosabb repülőgépek kifejlesztéséhez. Az alábbi, a Glenn Kutatóközpontban (GRC) készült kép ebbe a tervezési folyamatba enged bepillantást.

A meglehetősen látványos fotó a GRC egyik szélcsatornájában készült, és egy olyan turboventilátoros repülőgép-hajtómű látható rajta, ami ha beválik, akkor nem a szárnyak alatt, vagy a törzs oldalán, távol a törzstől kap helyet, hanem a törzs legvégén, tulajdonképp egybeépítve azzal.

Ehhez a dizájnhoz újra kellett tervezni a hajtómű beömlőnyílását és a ventilátort is (összefoglaló néven a propulzort), a tesztek pedig tavaly decemberben kezdődtek. A mérnökök számításai és a számítógépes szimulációk szerint 4-8 százalékkal csökkentheti az üzemanyag-felhasználást az újfajta, duplabuboréknak elkeresztelt hajtómű-elrendezés.

A több évnyi tervezőmunka alatt kialakított új dizájn lényege, hogy a hajtóműbe a törzs fölső felületén “végigfolyó”, lassabban áramló, turbulens határréteg levegő kerül – amitől a repülőgéptervezők idáig óvakodtak. A megváltoztatott kialakítású, erősebb ventilátorú propulzor azonban a tesztek során sikerrel megbirkózott a lassabb, turbulens levegőbeáramlással, amiből az következik, hogy takarékosabb hajtóműveket lehet építeni ezzel a technológiával. Ráadásul a jövőben áramvonalasabb géptörzsek kialakítására is lehetőség nyílik azáltal, hogy a hajtóművek szinte egybeeolvadnak a törzssel.

A tesztek természetesen folytatódnak, különféle levegőáramlási modellek kipróbálásával, hogy a hajtómű teljesítményét, szerkezetét, üzemeltethetőségét, megbízhatóságát minden körülmény között leellenőrizhessék.

Rovatok