A hangyák a nap alapján tájékozódnak

2017. január 20., péntek 17:02

Angol és francia kutatók kísérletekkel igazolták, hogy a hangyák figyelik a nap állását, és azt a környezet vizuális információival kombinálva tudnak helyesen tájékozódni – írja az MTI.

A kutatásban részt vevő tudósok a sivatagi hangyák viselkedését tanulmányozva jutottak az új felismerésre. A kutatást vezető Antione Wystrach szerint a legfontosabb felfedezésük az, hogy a hangyák függetleníteni tudják az úti céljukat a testhelyzetüktől.

A hangyák tájékozódóképességükkel kitűnnek a rovarok közül. Nagy kolóniákban élnek, és hosszú utakat tesznek meg, hogy élelmet szerezzenek és azt visszavigyék a fészkükbe. Gyakran nagy távolságokról vonszolják a táplálékot a hangyabolyig.

A tudósok szerint kis méretük ellenére a hangyák agya meglepően kifinomult. Az irányok meghatározásában sokkal ügyesebbek, mint korábban hitték, és a különböző információkat képesek beépíteni a tájékozódásukba.

A kísérletek alatt megfigyelték, hogy a hangyák napról tájékozódva tartották az útirányt, de ha egy tükörrel megzavarták őket, letértek a helyes útról. Mikor a terhükkel visszaindultak a hangyaboly felé, hátrálva haladtak, a súlyt maguk után vonszolva. Ezért időnként megálltak és körülnéztek, hogy ellenőrizzék a helyes irányt.

A kutatók szerint megfigyelésük hasznára lehet a robotokat irányító algoritmusok megírásában. Barbara Webb, az Ediburgh-i Egytem informatikai karának kutatója a hangyák navigálását az önvezető autókéhoz hasonlította. Az agyuk kisebb, mint egy gombostű feje, mégis bonyolult körülmények között, például hátrafelé haladva is sikeresen tájékozódnak.