A kutyák alvás alatti agytevékenységét vizsgálva egy magyar tudóscsoport kimutatta, hogy a tanulás jelentősen befolyásolja az azt követő alvás alatt a kutyák agytevékenységét – írja az MTI. A Magyar Tudományos Akadémia, az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Semmelweis Egyetem közös kutatását bemutató tanulmány a rangos Scientific Reports szaklapban jelent meg.
A kutatók a közelmúltban kezdték el vizsgálni, hogy mi történik a kutyák fejében, miközben alszanak. Az általuk nemrégiben kifejlesztett – humán gyógyászatból és kutatásból átvett – technológiának köszönhetően lehetővé vált nem invazív módszerekkel megfigyelni a kutyák alvás alatti agytevékenységét. Az ilyen módon rögzített agyhullámokból megtudható, hogy a kutyák feldolgozzák-e, és ha igen, hogyan, azokat az élményeket, amelyek közvetlenül alvás előtt érik őket.
"Eredményeink bebizonyították, hogy új vezényszavak tanulása után a kutyák alvás alatti EEG spektruma megváltozik (ebben az esetben a kutyáknak az ül és fekszik akciókhoz kellett angol vezényszavakat társítaniuk a már ismert magyar vezényszavak helyett)" – mondta Kis Anna, a tanulmány első szerzője. "Pontosabban szólva ez azt jelenti, hogy a non-REM alvás (amelyet gyakran hívunk mélyalvásnak) alatt megnőtt a delta aktivitás (a lassú agyhullámok aránya), és csökkent az alfa aktivitás (a gyors agyhullámok aránya)" – tette hozzá Bódizs Róbert alváskutató.
Ez arra utal, hogy a tanulást követően mélyebben alszanak a kutyák. Ez az eredmény párhuzamba állítható mindazzal, amit az emberek esetén az alvásról és a tanulásról tudni lehet. Már korábban is számos kutya-ember párhuzam volt ismert a viselkedés szintjén, hiszen több mint egy évtized kutatásai támasztják alá, hogy a kutyák sok tekintetben humán-analóg szociális és kognitív képességekkel rendelkeznek.
A szakemberek felhívták a figyelmet arra is, hogy nemcsak, hogy megváltozott a kutyák agytevékenysége a tanulást követően, de az egyes egyedek EEG spektruma összefüggésben állt azzal, hogy alvás után mennyire emlékeztek a tanultakra. "A tanulás nagyon fontos része a kutyák életének, és tudjuk, hogy a kutyák nagyon sikeresen tanulnak, akár az emberek utánzásáról, akár új szóbeli utasítások elsajátításáról van szó" – mondta Gácsi Márta etológus, az MTA-ELTE Összehasonlító Etológiai Kutatócsoport tudományos főmunkatársa.
Jelen eredmények arra utalnak, hogy a kutyák esetében is van tényleges kapcsolat a tanulás és az alvás között. Ez természetesen nagyon fontos a munkakutyák képzése szempontjából, és minden olyan gazdának, aki tanítani akarja a kutyáját.
A kutatók megjegyezték, hogy ezek pusztán az első eredmények ezen a területen, valószínűsíthető, hogy a különböző tanulási helyzetek és az ezekhez tartozó memóriakonszolidáció más és más módon áll kapcsolatban az alvással.
A magyar kutatók élen járnak a kutyaetológia területén, tavaly például szintén ELTE-s és MTA-s kutatók bizonyították be, hogy a kutyák értik, mit mondunk nekik és hogyan, egy másik eltés csoport pedig azt, hogy jobban félnek a férfiaktól, mint a nőktől.