Lobbanékonyabbak az égésgátlónak kitett gyermekek

2017. március 13., hétfő 11:07

Összefüggést találtak a széles körben elterjedt égésgátló anyagok és a gyermekek társas viselkedése között az Oregon Állami Egyetem kutatói.

Agresszió, ellenállás, hiperaktivitás és megfélemlítés

- ezek mind jellemzőbbek voltak azokra a gyermekekre, akik a vizsgálat szerint több égésgátló anyagnak voltak kitéve a környezetükben. A Molly Kile vezetésével elvégzett kutatás eredményeit az Environmental Health című tudományos lap publikálta. Ez az első tanulmány az organofoszfátok közé tartozó égésgátlók viselkedésre gyakorolt hatásáról.

Benne van a levegőben

A korábban betiltott brómozott égésgátlók helyett elterjedt az organofoszfátok használata, és ezt az anyagokt bútorokban, matracokban, szőnyegekben, autókban és elektronikus eszközökben egyatánt megtaláljuk. Ezzel bevonatot képeznek a lángolktól megvédeni kívánt termékeken, tehát az organofoszfát nem kötődik a termék anyagához, és emiatt a levegőbe tud kerülni.

A brómos és az organofoszfátos égésgátlók kognitív funkciókra gyakorolt káros hatásáról korábban is születtek tanulmányok, de az oregoni kutatók a társas és érzelmi egészségre fókuszáltak. Az óvodáskorban kialakult társas készségek alapozzák meg az iskolai sikereket, és nagy hatással vannak az egyén további életében is a társas és érzelmi egészségre - érveltek a kutatók.

A tanulmányban 92 oregoni, 3-5 év közötti kisgyermek vett részt, akik egy karkötőt viseltek egy héten át, hogy megmérjék, milyen anyagoknak vannak kitéve. A porózus anyagú karkötő a sejteket utánozza, hogy éppen úgy nyelje el a kémiai anyagokat, mint a viselője. A kutatók a szülőket és az óvónőket is kifaggatták, hogy megismerjék a gyermekek környezetét, társadalmi hátterét.

A vizsgálatok szoros összefüggést mutattak ki az organofoszfát tűzgátlók mennyisége és a gyermekek agresszív viselkedése között, és az eredmények arra utalnak, hogy a kémiai anyag a gyermek korai társas élményeitől függetlenül hat a fejlődésükre. A kutatók folytatni akarják a vizsgálatokat, hogy jobban megértsék az anyagok káros hatásait, és kezelhetővé tegyék a viselkedésbeli problémák lehetséges kiváltó okát.