Véletlenül találtak egy fluoreszkáló békát

2017. március 16., csütörtök 16:46

A Dél-Amerikában elterjedt és régóta ismert zöld levelibéka eddig ismeretlen tulajdonságát fedezték fel a Bernardino Rivadavia Természettudományi Múzeum kutatói Buenos Airesben. A hétköznapi állat pigmentjeit tanulmányozták a tudósok, amikor rájöttek, hogy ez a faj fluoreszkál, és az unalmas fakó bőre az ultraibolya (UV) fény alatt rikító zöld és kék színűvé válik.

A fluoreszkálás képessége abból áll, hogy az anyag a rövid hullámhosszú fényt elnyeli, és hosszabb hullámhosszon bocsátja ki. Ezzel számos óceáni élőlényben találkoztunk már, de a szárazföldön nagyon ritkán fordul elő ilyesmi. Néhány fluoreszkáló skorpiót és papagájt ismerünk, de a Hypsiboas punctatus békafaj az első kétéltűek között.

A békában megtalálták a biliverdin nevű pigmentet, ezt rovarokból ismert, de azoknak nem kék és zöld, hanem vöröses fluoreszkáló színt kölcsönöz.

A tanulmány egyik szerzője, Maria Gabriella Lagorina szerint sok fluoreszkáló béka élhet világszerte, és ezeket valószínűleg még csak azért nem fedezték fel, mert kevés kutató járja az erdőket és dzsungeleket UV-lámpával a kezében. A kutatónő éppen emiatt további 250 ismert békafajt fog újra megvizsgálni, hátha talál még köztük fluoreszkáló egyedeket.