Ellentétes irányban gyorsul a negatív tömegű folyadék

2017. április 19., szerda 14:58

Negatív tömegű folyadékot hoztak létre a Washington Állami Egyetem fizikusai, hogy a segítségével tanulmányozni tudják a világegyetem nagy rejtélyeit - írja a Telegraph. Ez a folyadék, ellentétben a világ minden más anyagával, hátrafelé gyorsul, amikor lökdösik.

Mindez rendben is van, hiszen a negatív tömegnél is érvényes Newton második törvénye, amely azt mondja ki, hogy az erő a test tömegének és a gyorsulásának a szorzata (F=ma). A törvény által leírt jelenséget általában pozitív előjelű tömeggel tapasztaljuk meg, azaz ha meglökünk egy testet, akkor az távolodik tőlünk.

Csakhogy a tudósok nem hétköznapi anyagokkal játszadoztak, hanem rubídiumatomokat hűtöttek le abszolút nulla fok közelébe, hogy Bose-Einstein-kondenzátumot hozzanak létre, amiről eddig is tudtuk, hogy elég furcsán viselkedik.

A Bose-Einstein-kondenzátumban az atomok annyira le vannak hűtve, hogy alig mozognak, és egész atomcsoportok úgy viselkednek, mintha egyetlen atomból állnának. A szuperhideg atomokat lézerrel kezdték lökdösni a tudósok, oda meg vissza, amíg a rubídium úgy viselkedett, mintha negatív tömege lenne.

A tudósok azért hozták létre ezt a furcsa anyagot, hogy a kísérleteikkel olyan asztrofizikai jelenségeket tudjanak tanulmányozni, amilyenekkel például a neutroncsillagokban és a fekete lyukakban is találkozhatnánk. Csak hát a tudósok elég nehezen tudnának közel kerülni egy neutroncsillaghoz, ezért inkább megmaradnak a lézerrel piszkált szuperhideg atomoknál.