Súlyos egészségügyi következménye van annak, hogy a dízelüzemű autók valós utcai körülmények közt nem képesek betartani a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó hivatalos előírásokat - derült ki a The Guardian által idézett tanulmányból. A kutatók kimutatták, hogy évente legalább 38 000 ember meghal emiatt világszerte.
Nagyjából mindegyik dízelüzemű autó több mérgező nitrogénoxidot bocsát ki, mint amennyit a szabályozó hatóságok engednek, és ez körülbelül 4,6 millió tonnányi kibocsátást jelentett 2015-ben - állapították meg a Nature című tudományos lapban publikált tanulmány szerzői.
Ebből a mennyiségből számolták ki, hogy mennyivel több halálesetet okoznak a dízelautók ahhoz képest, ha betartanák az előírásokat. De még ha meg is felelnének az autók a kibocsátási határértéknek, akkor is évente 70 000 ember halálát okozná az általuk okozott légszennyezés.
A tanulmánnyal a kutatók az motorgyártók felelőtlen viselkedésére akartak rámutatni. Minden lehetőségük meglenne arra, hogy csökkentsék az autók kibocsátását, ám ezt mégsem teszik meg - kommentálta a tanulmányt Ray Minjares, a kutatócsoport egyik tagja.
A tudósok kimutatták, hogy a nitrogénoxidnak akár tízszer nagyobb hatása lehet a korai elhalálozásra, mint a szintén autók által kibocsátott finomszemcsés pornak, aminek ráadásul már jó ideje szűrővel csökkentik a mennyiségét.