Szilícium nanorészecskékkel a rák ellen

2017. június 2., péntek 15:58

Az ITMO Egyetem orosz fizikusai felfedezték, hogy a szilícium nanorészecskéket nagyon hatékonyan lehet melegíteni, ráadásul a hőmérsékletüktől függően fényt bocsátanak ki. Továbbá jó a biokompatibilitásuk, emiatt jól lehet őket használni a fototerápiában és nanosebészetben.

A fototerápiát leginkább a rákos sejtek elpusztítására használják. Az orvosok bejuttatják a biokompatibilis fém nanorészecskéket a tumorba, majd lézerrel besugározzák. A biológiai szövetek kvázi átlátszóak az infravörös fénynek, ellenben a fém elnyeli a lézersugár energiáját, felhevül, és szó szerint kiégeti a rákos sejteket.

Azonban nem mindegy, hogy milyen fémet használnak. Az arany például jó lehet a célra, azonban nagyon nehéz meghatározni a testben a hőmérsékletét, így könnyen előfordulhat az, hogy nem csak a rákos sejteket, hanem a szöveteket is roncsolja. Az arannyal ellentétben viszont a szilícium gyorsabban hevül - négyszer effektívebben nyeli el a lézersugarak energiáját, így egy gyengébb lézerrel is használható -, ráadásul a hőmérsékletétől függően különböző hullámhosszú fényt bocsát ki magából (Raman-szórás).

Ezt az orvosok komplex eszközök vagy vákuumrendszerek nélkül is detektálhatják, így pedig úgy befolyásolhatják a szilícium hőmérsékletét, hogy ne tegyen kárt az egészséges szövetekben. Az oroszok tanulmánya a mérvadó Nano Letters folyóiratban jelent meg.