A Tejút fele távoli galaxisokból származik

2017. július 27., csütörtök 14:56

A tudósok régóta úgy gondolták, hogy a galaxisunk nagyrészt helyi eredetű, a Tejútrendszer és benne a Föld, illetve mindaz, ami rajta van, a közelből származó anyagból épül fel. Egy új kutatás megkérdőjelezi ezt az elképzelést: a Northwestern Egyetem kutatói szerint a Tejútrendszerben található anyag akár fele is messzi galaxisokból érkezett – írja az Engadget.

A Monthly Notices of the Royal Astronomical Society nevű szaklapban megjelent tanulmányhoz a kutatók szuperszámítógépen szimulálták, hogyan jönnek létre a galaxisok. Számításba vették a Tejútrendszer anyagainak lehetséges forrásait, különös tekintettel arra, honnan származhat a galaxisunk csillagait felépítő anyag. Arra jutottak, hogy bár a korai galaxisok növekedésének motorja a csillagok születése volt, a későbbi tömegnövelésért már a galaktikus szelek által hajtott intergalaktikus anyagáramlás volt felelős. (A galaktikus szelek gyors áramlású töltött részecskék, amelyeket szuper-nagytömegű fekete lyukak és szupernóvák táplálnak.)

Ez azt jelenti, hogy a minket körülvevő – így a Naprendszerben, a Földön és bennünk is található – atomok akár fele nem a saját galaxisunkból jön, hanem más, akár egymillió fényévnyire lévő galaxisokból

– mondta Claude-André Faucher-Giguère, a tanulmány egyik szerzője.