Vulkánkitörés okozta a történelem legsúlyosabb kihalási eseményét

2017. október 4., szerda 15:42

A mai Szibéria területén történt óriási vulkánkitörés és annak következményei okozták a Föld történetének legnagyobb kihalási eseményét egy új kutatás szerint – írja a 9news.

A 252 millió évvel ezelőtti perm-triász kihalási esemény okairól több elmélet is létezik, a Wikipédia rögtön hetet is felsorol. Ezek egyikére, a vulkánkitörésre találtak új bizonyítékot a Scientific Reports szaklapban megjelent tanulmány szerzői.

A kutatóknak az tűnt fel, hogy a tömeges kihalás idején világszerte megugrott a nikkel mennyisége. (Ennek a meghatározásához a világ különböző pontjain, többek között Magyarországon, a Bükkben végzett korábbi méréseket is felhasználtak.) Ezt az anomáliát a kutatók szerint a szibériai masszív vulkánkitörések okozták. A mérések alapján arra jutottak, hogy ezek a kitörések idéztek elő olyan mértékű globális felmelegedést és más ehhez kapcsolódó környezeti változásokat, amelyek a Föld akkori fajai több mint 90 százalékának kihalásáért felelősek.

"A szibériai vulkánkitörések és a nikkelben gazdag magma behatolása a földkéregbe a jelek szerint nikkelben gazdag illékony anyagokat juttatott a légkörbe, ahol azok globálisan szétterjedtek" – mondta Michael Rampino, a New York-i Egyetem geológusa, a tanulmány vezető szerzője az egyetem közleménye szerint. Közben a magma a korábban kialakult szénrétegekkel is interakcióba léphetett, amitől nagy mennyiségű szén-dioxid és metán szabadult fel, ami a kihalásokat megelőző felmelegedéshez vezethetett.

A kutatók folytatják a munkát, hogy pontosabban megértsék, a vulkanikus tevékenység hogyan idézhet elő tömeges kihalást, illetve hogy kiderüljön, lehetséges-e a jövőben is nagyságrendű hasonló esemény.