Magyar kutató is segített a legújabb csillagászati felfedezésben

2017. november 13., hétfő 18:05

Egy magyar részvétellel zajló amerikai–japán kutatás eredményei szerint egyes kémiai elemek olyan arányban fordulnak elő a galaxishalmazokat kitöltő gázokban, mint a Napban, vagyis a világűr átlagos vegyi összetétele – a mangánt, nikkelt, vasat és krómot illetően – megegyezik a mi Napunk összetételével - írja közleményében a Magyar Tudományos Akadémia.

Az eredményeket a 2016 februárjában állították pályára a Hitomi röntgencsillagászati műhold hozta, amely a Perseus-galaxishalmaz röntgensugárzását mérte egy fejlett színképelemző berendezéssel. A Japán Űrügynökség (JAXA) és a NASA együttműködésével zajló küldetés sajnos csak egy hónapig tartott a műhold váratlan meghibásodása miatt, de a kinyert információk így is nagyon fontosak, a projekt eredményeiről már a második cikket publikálták a befolyásos Nature folyóiratban. A projektnek egy magyar résztvevője is volt, Werner Nobert asztrofizikus, az ELTE-MTA Forró Univerzum Kutatócsoport munkatársa, aki a 240 millió fényévre lévő Perseus-galaxishalmaz megfigyelésének a megtervezésében vett részt.

A Perseus Több ezer galaxist tartalmaz, a galaxisok közötti teret pedig ritka, forró, 50 millió fokos intergalaktikus gáz tölti ki. Ezt a gázt szupernovák hozták létre, és mind kiderült, a nikkel, a vas, a króm és a mangán ugyanolyan arányban van jelen benne, mint a Napban. Ez arra utal, hogy a Napnál sokkal korábban keletkezett Perseus-galaxishalmaz ugyanazon a kémiai evolúción és csillagképződési folyamaton ment keresztül, mint a Naprendszer.

„Ez azért nagyon meglepő, mert amit a galaxishalmazokban mérünk, az tulajdonképpen a világűrre jellemző átlagos vegyi összetétel. A galaxishalmazokat kitöltő gáz ugyanis tartalmazza az összes vegyi elemet, amit a szupernóvák hoztak létre a világegyetem története során. Az pedig nem volt nyilvánvaló, hogy ez az átlagos koncentráció jellemezze a Napunkat is. Mégis úgy tűnik, hogy a Napnak és a galaxishalmazoknak megegyezik az összetétele. Fontos megjegyezni, hogy ez a hasonlóság az egyes elemek közötti relatív koncentrációra, eloszlásra, arányokra igaz, a Nap abszolút fémtartalma valamivel magasabb” – mondta az eredményekről Werner Norbert. Ez a hasonlóság pedig a projekt japán kutatói szerint nagy valószínűséggel az összes galaxishalmazra igaz lehet.