Genetikai szenzáció az Amazonas őserdejében felfedezett ritka madárfaj

2017. december 27., szerda 11:47

Az aranykoronás manakin az Amazonas őserdejében élő, extrém ritka madárfaj: a zöld, de a fejnél élénksárgába váltó tollazatú, a laikusokat egy papagájra emlékeztető madarat 1957-ben fedezték fel, de egészen 2002-ig kellett várni, hogy újra vadon élő példányra bukkanjanak a kutatók. A madár genetikai vizsgálata most újabb szenzációt hozott: kiderült, hogy két másik faj, az egymással egyébként közeli rokon opálkoronás és hósapkás manakin hibridjeként jött létre, és később külön fajjá fejlődött.

A rokon fajok közti hibridek nem számítanak az állatvilágban szuperritkaságnak - gondoljunk csak az öszvérre -, de az így születő utódok általában nem képesek a további szaporodásra. A madár esetében a genomvizsgálat azt mutatta ki, hogy nagyjából 180 ezer évvel ezelőtt jött létre a faj, a szüleinek számító két faj pedig egy közös őstől származott, és 300 ezer éve vált ketté a fejlődésük.

A jelenség így már egészen különlegesnek számít, annyira, hogy madaraknál ez az első dokumentált eset. A kutatók szerint a különleges földrajzi adottságok, és a fajok izoláltsága tette mindezt lehetővé. A felfedezés tükrében érdemes lesz más állatfajokat megvizsgálni, mert elképzelhető, hogy találnak még hasonló hibrid fajokat.

(Borítókép: Dysmorodrepanis / Wikipedia)