Elképzelhető, hogy van élet a Szaturnusz egyik holdján

2018. február 27., kedd 23:56

A Szaturnusz hatodik legnagyobb holdja, az Enceladus már egy ideje a Földön kívüli élet után a Naprendszerben kutató tudósok egyik legnagyobb reménysége. Most egy új kutatás arra jutott, hogy minden adott ahhoz, hogy archeák éljenek a hold felületén – írja az AFP.

A Nature Communications szaklapban megjelent tanulmány szerint egy Methanothermococcus okinawensis nevű archeafaj igen jól érezte magát az Enceladuson valószínűsíthető feltételeket reprodukáló laboratóriumi kísérletekben.

Methanothermococcus okinawensismetanogén, vagyis olyan organizmus, amely az anyagcseréje során metánt állít elő. A Földön  csak nagyon magas hőmérsékleten, mélytengeri  hidrotermális kürtőknél él, ahol a szén-dioxidot alakítja át metánná.

Az Enceladuson való jelenlétére utalhat, hogy a hold kipárolgásában már korábban azonosították a metánt.  A tanulmányt jegyző német és osztrák tudósok azt is kiszámolták, hogy a hold magjában zajló geokémiai folyamatok elegendő hidrogént állítanak elő ahhoz, hogy ilyen életformát támogassanak.

A kutatók ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy az eredményük csak egy lehetőséget igazol, tehát nem bizonyítja, hogy ilyen organizmusok valóban élnek is az Enceladuson. Azt meg pláne nem, hogy bármilyen intelligens létformával találkozhatnának a majdan esetleg odalátogató asztronauták.

A következő lépés az lehet, ha további kutatásoknak sikerül majd kizárniuk, hogy a hold metánkibocsátását nem biológiai, hanem geokémiai folyamatok okozzák.