Index Vakbarát Hírportál

Miért nem kapható nálunk az ehető kávé?

2018. március 21., szerda 17:23

A történet néhány éve kezdődött Rigában. Raivis Vaitekuns és két unokatestvére, Andris és Gundars Vaitekuns kávékülönlegességeket kínáló kávézót nyitottak a lett fővárosban; ez volt a Miit Coffee. Szerették volna, ha a kávészenvedélyük nagyobb közönséghez is eljut, de hiába próbálkoztak palackozott készítményekkel, a termékeiknek nem volt sikere.

Az egyik szezonban kísérleteztünk vele, de nem volt túl sikeres, alapvetően a lettországi körülmények miatt. A nyár itt nem túl hosszú, és az emberek nem annyira szeretik a hideg kávét.

– mondta Raivis Vaitekuns.

Ezután jött az ötlettel, hogy ehető kávét készítsenek. Néhány elvetélt próbálkozás után (amiknek a végeredményét Vaitekuns csak úgy jellemezte, hogy „nem volt finom”) végül előálltak egy recepttel, ami kakaóvajjal és néhány más összetevővel elegyítette a kávét, míg el nem jutottak a táblacsokira hasonlító kiszereléshez, aminek összetéveszthetetlenül kávéíze volt, és egy kockányi adag annyi koffeint tartalmazott, mint egy csésze presszókávé.

Az unokatestvérek közös cége, a Solid Coffee 2016-ban alakult meg; a terméket Coffee Pixelsre keresztelték. A Coffee Pixels-szeletek kis kiszerelésben kaphatók – egy táblányi adag csupán 10 gramm –, és fóliába csomagolva árulják. Egyelőre kétféle ízesítéssel kínálják őket, tejes és úgynevezett cascara-aromával. A cascara gyakorlatilag az arabica cseresznyéjének a héja; ez marad belőle a kávébab kivonása után. (Ebből egyes vidékeken teát is készítenek.)

Vaitekuns elmagyarázta, hogy a Solid Coffee eredetileg csak a tejes verziót akarta piacra dobni, de ennek az aromája nem felelt meg a főzött feketekávéhoz szokott ízlelőbimbóiknak. Azt is fontosnak tartották, hogy a gyártás során minimálisra szorítsák a hulladéktermelést. A cascara hozzáadásával végül sikerült azt az aromát elérni, amit a főzött kávétól elvárhatunk, és a gyártók hasznosítottak egy olyan összetevőt, ami a kávégyártás során többnyire veszendőbe megy.

Csakhogy épp a cascara az oka, hogy a terméket nem lehet forgalmazni az Európai Unióban. A helyi szabályozás szerint ez novel foodnak, új ételnek számít, ami azt jelenti, hogy nem szereztünk közvetlen tapasztalatot a tömeges fogyasztásáról 1997 májusa előtt. A cascara forgalmazásához biztonsági felülvizsgálatokra lenne szükség, mielőtt élelmiszerként lehetne forgalmazni az EU-ban.

A Solid Coffee és egy másik cég, a Panama Varietals már beadták az engedélykérelmet a cascara forgalmazására; az elbírálás folyamatban van. Amíg jóvá nem hagyják, addig sajnos nem fogják az EU-ban árulni a Coffee Pixels-termékeket. Az értékesítéssel így sincs problémájuk: havonta 10 000 szeletet gyártanak, a maximális kapacitásuk 40 000 lenne. Most befektetőt keresnek, aki egymillió eurót adna arra, hogy a termékeiket Japánban és az Egyesült Államokban is forgalmazhassák.

(Wired UK)

Rovatok