Űrbe fellőtt férgekkel kutatnák az izomsorvadást

2018. április 6., péntek 10:08

A devoni Exeter Egyetem kutatói több ezer férget küldenek fel az űrbe az év második felében, hogy az idősek izomsorvadását tanulmányozhassák. A fonálférgek izomszerkezete hasonlít az emberéhez, és a kutatók azt tanulmányoznák, hogy a férgekre hogy hat a súlytalanság.

Az űrhajósoknál megfigyelték, hogy a Nemzetközi Űrállomáson 180 nap alatt elveszítik az izomtömegük 40 százalékát. A kutatók azt remélik, hogy a fonálférgekkel végzett kísérletek eredményei segíthetnek az izomdisztrófiával vagy cukorbetegséggel küszködő betegeknek.

A fonálférgeket november 29-én indítják útnak az űrállomásra a floridai Kennedy Űrközpontból. A velük végzett kutatások az emberi fiziológia hosszú távú változásainak tanulmányozását is elősegíthetik, mivel az izomveszteség őket is ugyanúgy érinti, mint az embereket.

Colleen Deane, az egyetem egyik kutatója elmondta, hogy az űrben a gravitáció hiánya miatt sorvadnak el az izmok:

Amikor visszatérnek a Földre, az űrhajósok szinte képtelenek a mozgásra, és komoly rehabilitációra van szükségük. Mivel jól modellezhetők velük az emberi izmok, felküldjük a férgeket az űrbe, hogy megnézzük, milyen változásokat okoz az izomzatukban az űrutazás.

(BBC News)