A hepatitisz B olyan ősi, mint a civilizáció

2018. május 10., csütörtök 12:10

Egy új kutatás megállapította, hogy a súlyos májkárosodást okozó hepatitisz B vírus már legalább 4500 éve keseríti meg az emberek életét – írja a Science magazin.

A hepatitisz B évente közel egymillió ember halálát okozza. Mindeddig egy 16. századi olasz múmiában talált minta volt a legrégebbi ismert előfordulása. A Cambridge-i Egyetem kutatói most különböző eurázsiai régészeti helyszíneken talált 304 ember maradványain végeztek el teljes genomszekvenálást, és közülük 12 főben találták meg a vírus genetikai nyomait. A legrégebbi minta 4500 éves volt, ezt egy németországi Osterhofennél feltárt sírban találták.

A talált minták alapján a kutatók összehasonították az ősi és a ma élő vírusok DNS-ét, és  matematikai modellekkel megbecsülték, mennyi idő alatt fejlődhettek ki ezek a variációk.  A vizsgálattal megállapították, hogy a hepatitis B valamikor időszámítás előtt 13 600 és 9600 évvel ezelőtt jöhetett létre. Az erről szóló eredmények a  Nature-ben jelentek meg.

Ebből és egy másik friss kutatásból úgy tűnik, a hepatitisz B-fertőzés meglehetősen gyakori lehetett az ókorban. Ennek okairól csak hipotézisek léteznek, a legvalószínűbb szerint fertőzött gorillák és csimpánzok húsán keresztül juthatott az emberi szervezetbe.