Magyar kutató segített megtalálni a békagyilkos gomba eredetét

2018. május 11., péntek 11:46

Kelet-Ázsia lehet az eredeti hazája a kétéltűeket világszerte pusztító gombának – derült ki egy új nemzetközi kutatásból, amelyet a londoni Imperial College vezetett, és amelyben a Magyar Természettudományi Múzeum egy kutatója is részt vett – írja közleményében a múzeum.

Már régen felismerték a kutatók, hogy a több kontinenst érintő tömeges béka-, gőte- és szalamandrapusztulásért a Batrachochytrium dendrobatidis (Bd) nevű kitridgomba a felelős. A kitridgombák világszerte elterjedtek, de mostanáig nem volt világos, hogy a kórokozó gyilkos változata honnan indult és terjedt szét. Most a Science folyóiratban megjelent tanulmányból kiderül a globális kétéltűpusztulásért felelős gomba származási helye:

Már a kilencvenes évek óta tudjuk, hogy számos kétéltűfaj eltűnéséért ez a gomba a felelős, de ezidáig nem tudtuk lokalizálni, pontosan honnan is ered. Ebben a tanulmányban rámutatunk, hogy a gyilkos kór Kelet-Ázsiából származik

– mondta Vörös Judit, a kutatás magyar résztvevője.

A gomba egy kitridiomikózis nevű betegséget okoz, ami az állatok bőrét támadja meg, felborítja a víz- és elektrolitegyensúlyt, és végül szívleálláshoz vezet. A fertőzés egyedről egyedre terjed, és a természetbe való kijutása katasztrofális állománypusztulást okozhat egyes fajoknál, míg kevésbé érint más fajokat.

A kutatásban 38 intézmény kutatói gyűjtöttek gombamintát a világ minden tájáról, amelyeket teljes genomszekvenálásnak vetettek alá. Az eredményeket összehasonlították korábban leírt kitridgomba genomokkal, így összesen 234 mintát tudtak elemezni. Négy fő genetikai vonalat azonosítottak, amelyből három világszerte elterjedt, egy pedig kizárólag a Koreai-félszigeten őshonos fajokról került elő. Ez a koreai gombavonal genetikailag rendkívül változatos, és valószínűleg ez az őse az összes többi genetikai vonalnak.

Be kéne szüntetni a békák kereskedelmét

Jóllehet korábban azt gondolták, hogy a globális kétéltűpusztulást okozó gombaváltozat több ezer éve alakult ki, a genomelemzés kimutatta, hogy ez csak nagyjából  50-120 éve történhetett, ami egybeesik a kétéltűek nemzetközi kereskedelmének felvirágzásával. A kutatócsoport megemlít egy másik kétéltűekre veszélyes kórokozót, a szalamandraevő kitridgombát (Batrachochytrium salamandrivorans), amely szintén Ázsiából származik, és az európai szalamandra-állományok pusztulását okozza.

Kutatásunk üzenete nemcsak az, hogy a gyilkos gomba Kelet-Ázsiából származik, hanem hogy ezzel a világ kitridgomba-változatosságának csak egy apró részét tártuk fel. Amíg a fertőzött kétéltűek nemzetközi kereskedelme fennáll, folyamatos veszélynek tesszük ki a Földön élő kétéltűeket

– mondta Matthew Fisher, a londoni Imperial College kutatója.

A tanulmány szerzői ezért felhívják a figyelmet a határokon történő szigorú biológiai biztonsági ellenőrzések fontosságára, és felvetik, hogy akár a kedvtelésből tartott kétéltűek nemzetközi forgalmazásának teljes beszüntetésére is szükség lehet, hogy megóvjuk a még megmaradt sérülékeny kétéltűfajokat.

Vörös Judit a Bakony-hegységben gyűjtött mintákkal járult hozzá a kórokozó globális terjedésének feltárásához. Munkatársaival felmérték a gomba hazai előfordulását és megállapították, hogy az az ország minden régiójában jelen van a kétéltűek bőrén, de egyelőre nem okoz állománycsökkenést. A mostani kutatás azt mutatja, hogy a hazai kétéltűek bőrén talált gomba az egyik széles körben elterjedt és rendkívül virulens változathoz tartozik. Fontos tehát fokozottan odafigyelnünk a hazai állományokra, hogy megelőzzük az itt élő 18 kétéltűfaj pusztulását – írja a közlemény.