Véletlenül sem betakart Rolex a csuklón, látványosan pörgetett Ferrari-kulcs és felhajtott gallérú Pierre Cardin pulttámasztáshoz, Calvin Klein farmer, Armani öltöny: nem tehetnek róla, erre vannak kondicionálva, jobb meg nem jutott eszükbe. A státuszszimbólumok iránti vágy, a hivalkodó fogyasztás régóta tárgya a tudományos kutatásoknak, szociológusok sora igyekezett megfejteni a mögöttes okokat és a társadalmi dinamikát. Egy friss kutatás biokémiai magyarázatot nyújt: eszerint a tesztoszteron szint áll direkt összefüggésben a vásárlói kivagyisággal.
Colin Camerer viselkedéskutató Nature-ben megjelent tanulmánya azt mutatta ki, hogy a magasabb tesztoszteronszintű férfiaknak szignifikánsan fontosabb a státuszszimbólumnak minősülő márkák birtoklása, mint a többieknek.
Az állatvilágban a tesztoszteron az agressziót táplálja, az agresszió pedig a státuszt szolgálja. Számos emberi viselkedés a főemlős rokonainknál látható viselkedés átalakított formája. Ebben az esetben tehát a fizikai agressziót egyfajta fogyasztói agresszióval helyettesítjük
– fogalmaz Camerer.
A kutatásban tesztoszteronzselékkel végeztek kísérleteket. A bevont 243 férfi egy részének a valós tartalmú zselével néhány órára megnövelték a tesztoszteronszintjét, mások pedig tudtukon kívül placebót kaptak. Néhány óra után, miután a tesztoszteron felszívódott a véráramba, a kísérleti alanyoknak egy tesztet kellett kitölteni, melyben 1-10-ig kellett értékelniük egyes presztízsmárkák termékeik. Az eredmény: a megnövelt tesztoszteron szignifikánsan kívánatosabbnak mutatta a státuszszimbólumokat, mint normális esetben.
Camerer a Louis Vitton táskákat, Hermes öveket, a Goyard-termékeket és a kabriókat és társaikat a hím pávák faroktollához hasonlítja. Bár azok hivatottak elkápráztatni a nőstényt, közben tehertételt is jelentenek, a madarak nélkülök könnyebben tudnának menekülni veszélyhelyzetben, vagy ha a szervezetük nem fordítana erre annyi energiát. A biológiában „költséges jelzésnek” nevezik ezeket a hívságokat – mint a kutató mondja, ugyanez áll a 300 ezer dolláros luxusautókra is, melyek komoly befektetést igényelnek, csak azért, hogy jelezzék, tulajdonosaiknak módjában áll megvásárolni őket.
Nőkkel nem folytatták le a kísérletet, így azt egyelőre nem tudni pontosan, hogy a nők divattermékekhez való viszonya hasonló biokémiai stimulációkon alapszik-e.
(Borítókép: Str / AFP)