Globális felmelegedést és tömeges kihalást okozott az állatok megjelenése a Földön

2018. július 4., szerda 11:03

A Földön megjelent első állatok evolúciója több mint félmilliárd évvel ezelőtt globális felmelegedést okozott, ami tömeges kihaláshoz vezetett már az állati élet kezdetén.

Úgy 520-540 millió évvel ezelőtt az óceánban kialakult az állati élet, kezdődött el a tengerfenéken a szerves anyagok lebomlása, aminek révén a légkörben megnőtt a szén-dioxid és csökkent az oxigén szintje. A Nature Communicationsben megjelent tanulmány szerint a következő 100 millió évben az első állatok számára nehezebb lett az élet, mivel az óceán oxigénszintje csökkent, a szén-dioxid felhalmozódása pedig globális felmelegedést okozott.

Mint a kertek kis férgei, a tengerfenék apró teremtményi felkavarták, összekeverték és újra felhasználták a halott szerves anyagot - ezt a folyamatot nevezzük bioturbációnak

– idézte az Exeteri Egyetem professzorát, Tim Lentont a tanulmányt ismertető phys.org, illetve az MTI. A kutatók szerint el készítették a Föld akkori matematikai modelljét, hogy lássák a kezdeti életformák által előidézett változásokat. Az eredmény számukra is meglepő volt: eszerint ezeknek a kis állatoknak az evolúciója olyan jelentős hatással járt, hogy az globális felmelegedést okozott a Földön.

Azt tudtuk, hogy akkoriban történt a Föld történetében egy globális felmelegedés, de azt nem, hogy ezt állatok okozhatták

– mondta a Leedsi Egyetemen dolgozó Benjamin Mills.

A folyamat révén az állatok életkörülményei rosszabbra fordultak, ami az állati evolúció történetének első százmillió évében feltehetően számos tömeges kihalást idézett elő.

Érdekes párhuzam figyelhető meg abban, ahogy az első állatok oly módon változtatták meg a világukat, ami rossz lett számukra, és amit mi, emberi állatok teszünk a bolygónkkal jelenleg. Egy forróbb világot teremtünk az óceánok oxigénszintjének csökkentésével, ami nekünk és egy csomó más teremtménynek is rossz, akivel osztozunk a planétán

– emelte ki Lenton professzor, az exeteri új Globális Rendszerek Intézetének igazgatója.